Zabawki z niczego lepsze niż ze sklepu
Aby dziecko dobrze się rozwijało, potrzebuje jedzenia, snu, poczucia bezpieczeństwa, miłości rodziców i… okazji do zabawy. To najważniejsza czynność w życiu maluchów, bo dzięki niej poznają świat i mechanizmy, które nim rządzą.
- Małgorzata Wesołowska, Naj
Zabawa jest dla dziecka nie tylko sposobem na nudę, lecz także formą nauki. Pozwala poznać otaczający świat, ćwiczy mięśnie i zmysły. Dlatego tak ważne jest, by zabawki miały walory edukacyjne. Wiedzą o tym producenci i prześcigają się w wymyślaniu grzechotek stymulujących rozwój zmysłów niemowlęcia czy gier, które niepostrzeżenie uczą kilkulatka cyfr. Warto jednak pamiętać, że identyczną wartość jak drogie gadżety firmowe, mogą mieć dla dziecka zwykłe przedmioty i proste zabawki „z niczego”.
PATYK, LIŚĆ, SZYSZKA
Gdy nie znano jeszcze wymyślnych zabawek elektronicznych, dzieci bawiły się patykami, szmacianymi kukiełkami, kapslami, starymi blaszanymi garnkami, a przecież rozwijały się równie dobrze, a może i lepiej – przynajmniej pod względem fizycznym. Spędzały więcej czasu na świeżym powietrzu. Przed nami wakacje. To czas, w którym możesz spróbować zachęcić dziecko do sięgnięcia po inne zabawki niż te, do których jest przyzwyczajone. Sprzyjają temu okoliczności: wyjazdy (podczas pakowania siłą rzeczy musisz zrezygnować z niektórych „drobiazgów” malucha) i pogoda, która pozwala na spacery do lasu czy wyprawy na łąkę (a to bogate źródła zabawek „z niczego”: szyszek, patyków, kamieni).
Oto kilka pomysłów na świetną zabawę... bez zabawek.
OD ROKU DO 2 LAT Z takim smykiem możesz do woli buszować po lesie czy plaży. Znajdziecie tam skarby, które będą inspiracja do ciekawej zabawy.
DO CELU Zbierz z dzieckiem kilka szyszek lub kamyków i spróbujcie rzucać nimi do celu (drzewa, wiaderka, koła ułożonego na ziemi z patyków). To ćwiczy koncentracje dziecka i jego tzw. duża motorykę (ruch ramion).
ZABAWY Z WODA W pogodny dzień wlej wodę do plastikowej butelki i wiaderka. Pozwól smykowi rozlewać ja po trawie, przelewać z jednego naczynia do drugiego, czy wrzucać do wiaderka kamyki i listki. Taka na pozór banalna zabawa uczy dziecko eksperymentowania i odkrywania tajemnic rządzących światem. Łatwiej zauważy różne zjawiska, jeśli mu je wskażesz i nazwiesz słowami: woda plus ziemia równa sie błoto, liście pływają po wodzie, a kamienie idą na dno itp.
OD 2 DO 3 LAT Starszy maluch potrzebuje nie tylko ćwiczeń fizycznych, ale i umysłowych. A są one możliwe podczas wakacji nawet bez ulubionych układanek i puzzli.
KOLEKCJONER Namów pociechę do zrobienia waszej wakacyjnej kolekcji pamiątek. Jeśli odpoczywacie nad morzem, możecie zbierać muszelki, jeśli w górach – zbierajcie kamyki, kwiatki lub listki. Kup dziecku specjalny zeszyt, do którego będzie wkładało ususzone roślinki, lub pudełeczko na znalezione skarby. Przy okazji przemyć kilka wiadomości o owadach, ptakach czy roślinach.
O CZYM MYŚLĘ? Baw się z dzieckiem w zgadywanki. Powiedz: „To, o czym myślę, jest wysokie i ma liście” lub „jest malutkie, z czerwonymi skrzydełkami w czarne kropki i fruwa”. Niech maluch odgadnie, o co ci chodziło. Potem możecie się zamienić. Za poprawną odpowiedź smyk może dostać nagrodę – muszelkę do kolekcji, barwny kamyk lub znalezioną piękną szyszkę.