Ploteczki? Czemu nie, byle nie w pracy
Słowo wzlatuje motylem, a wraca kamieniem. To przysłowie sprawdza się szczególnie w pracy. Bo tam, gdzie ludzie poddawani są ocenie przełożonych, plotka może złamać komuś karierę.
- Naj
Nie ma nic złego w tym, że lubimy plotkować o innych, zwłaszcza jeśli jest to rodzina lub przyjaciele. Nawet jeśli wypowiedziana przez nas uwaga dotrze do nich, raczej się nie obrażą. Bo skoro znamy się jak łyse konie, więcej możemy sobie wybaczyć. Inaczej jest w pracy. Tu wszyscy mało się znają i łatwo zniszczyć czyjeś dobre imię jednym słowem.
OKAŻ OBOJĘTNOŚĆ
W pracy siedzisz w pokoju z kilkoma osobami. Kiedy tylko jedna z nich go opuszcza, inne robią uwagi na jej temat, mówią o jej życiu prywatnym. Nie podoba ci się to. Co możesz zrobić? Nie uczestnicz w takich rozmowach. Plotka żywi się informacjami, ale i zaangażowaniem kilku osób. Jeśli okażesz obojętność i udasz głuchą, szybko wszyscy dadzą ci spokój. Oczywiście, najchętniej głośno skrytykowałabyś zachowanie koleżanek, ale raczej tego nie rób, bo narazisz się na złośliwości. Plotkary najbar- dziej obezwładnia obojętność wobec sensacji, które rozpowiadają.
MÓW, ŻE CIĘ TO NIE OBCHODZI
Koleżanka spotyka cię na korytarzu w pracy i mówi: „Słyszałaś? Podobno szef ma romans z Ewą z personalnego. Ktoś widział ich razem”. Jeśli powiesz: „Wiesz, nie interesują mnie cudze sprawy”, jest szansa, że koleżanka już więcej nie przybiegnie do ciebie z taką nowiną. Co zyskasz? Święty spokój, bo plotkary będą cię omijały z daleka.
WAŻNE!
Nigdy nie dawaj się wciągnąć w plotki dotyczące bardzo prywatnych sfer cudzego życia, np. zachowań seksualnych, relacji rodzinnych i partnerskich. Zajmując się takimi tematami, można łatwo „zapracować” sobie na opinię intrygantki.
JAK MOŻESZ ICH UNIKAĆ?
- NIE OPOWIADAJ ZA DUŻO O SWOIM ŻYCIU PRYWATNYM
Twoje koleżanki z pracy nie muszą wiedzieć, ze masz problemy z partnerem, dziećmi lub teściową. Im więcej będziesz się zwierzała, tym bardziej wystawiasz się na oceny i wtrącanie się w twoje sprawy - NIE MÓW WSZYSTKIM O TYM, CO WIDZIAŁAŚ
Nawet jeśli jesteś świadkiem sytuacji, która cię szokuje, np. koleżanka z pracy siedzi na kolanach szefa, nie opowiadaj o tym innym. To naprawdę nie jest twoja sprawa. - NIE PRZYKLEJAJ INNYM ŁATEK
Im mniej będziesz oceniała koleżanki i kolegów z pracy, tym spokojniej będzie ci się pracowało. Sprawdź, a przekonasz się. Jeśli przestaniesz myśleć o swoim szefie, że jest gadułą i natrętem, a o szefowiej, że fatalnie się ubiera i ma wyjątkowo małe poczucie taktu, uzyskasz wewnętrzny spokój. Bo co ci da, że będziesz o nich mysleć w ten sposób? Przecież ich nie zmienisz! Łatki, które lubimy przyklejać innym osobom, często bardzo przeszkadzają w tym, by zobaczyć, jacy są oni naprawdę. - NIE POWTARZAJ NIESPRAWDZONYCH INFORMACJI
To właśnie jest sposób na powstawanie plotki. Powtarzasz zasłyszaną informację, potem ktoś przekazuje ją dalej i z opowieści o tym, że ktoś kogoś widział na ulicy, powstaje plotka, że te osoby na sto procent mają romans.
PATRZ NA INNYCH ŻYCZLIWIEJ
WIĘKSZOŚĆ PLOTEK POWSTAJE DLATEGO, ŻE NIE LUBIMY TYCH, Z KTÓRYMI PRACUJEMY I PATRZYMY NA NICH WROGO
Zastanów się, jak postrzegasz ludzi, z którymi pracujesz. Jeśli głównie zauważasz ich wady, źle oceniasz sposób zachowania, ubierania się czy wysławiania, na pewno o wiele łatwiej przyjdzie ci wysłuchiwanie na ich temat złośliwych plotek. Bo będą one potwierdzały twoją tezę.
Spróbuj przyjrzeć się ludziom z twojej pracy nieco życzliwiej. Są to co prawda dla ciebie obcy, z którymi po prostu zetknął cię los, ale przebywasz z nimi przez większą część swojego dnia, i dlatego pomyśl raczej o tym, że wspólnie robicie coś dobrego, niż o tym, jacy są okropni. A może wcale nie są tacy okropni?
Unikaj w pracy nie tylko plotek, ale i narzekań. Narzekania niewiele dają, a sprawiają, że masz zepsuty nastrój i złe nastawienie do tego, co robisz i do tych, z którymi pracujesz. Zamiast więc narzekać, postaraj się zmienić to, co możesz, a resztą przestań się przejmować lub spróbuj polubić.