5 porcji warzyw, owoców lub soku
Po kilku miesiącach prowadzenia kampanii "5 porcji warzyw, owoców lub soku" jej znajomość zadeklarowało aż 41 proc. pytanych Polek. Przełożyło się to również na większe spożycie warzyw, owoców i soków.
- Naj
Badania przeprowadzone przez IQS & QUANT Group na ogólnopolskiej próbie 300 kobiet w wieku 25 - 49 lat posiadających dzieci w wieku 3 - 13 lat, po kilku tygodniach intensywnych działań edukacyjnych prowadzonych przez Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS), wskazują na wzrost świadomości Polek w kwestii konieczności spożywania warzyw i owoców oraz picia soków. Znajomość kampanii ‑promującej spożywanie owoców, warzyw lub soku" deklaruje 41 proc. badanych kobiet, podczas gdy w podobnym badaniu przeprowadzonym w grudniu 2008 było to zaledwie 27 proc. Kampania "5 porcji warzyw owoców lub soku" współfinansowana ze środków Unii Europejskiej prowadzona jest w Polce od kilku miesięcy. Ma na celu informowanie społeczeństwa o tym jak ważne dla naszego zdrowia jest spożywanie właśnie 5 porcji warzyw owoców oraz soków dziennie, co oznacza pojęcie ‑porcja" oraz że porcją może być również sok. Podobne kampanie z dużym powodzeniem prowadzone są w wielu krajach Europy. Do sukcesów kampanii zaliczyć można wzrost świadomości matek w kwestii możliwości zastępowania surowych warzyw i owoców, gdy nie mamy ich pod ręką. Nastąpił wyraźny wzrost spożywania soku przez dzieci w porównaniu z pomiarem z grudnia 2008: z 19 proc. na 30 proc. W deklaracjach matek występuje również tendencja do zastępowania owoców i warzyw sokiem (wzrost z 64 do 69 proc.). Bez wątpienia coraz częściej zdajemy sobie sprawę z wygody takiej formy, jaką dają nam właśnie soki. Doskonale pokazuje to przykład matek dających je dzieciom do szkoły jako formę owocu - ich liczba wzrosła (z 7 proc. do 15 proc.).
Program społeczno-edukacyjny "5 porcji warzyw, owoców lub soku" realizuje Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS), a współfinansowany jest przez Agencję Rynku Rolnego ze środków Unii Europejskiej i budżetu Polski. Kampania jest odpowiedzią na wyniki badań, które wskazują, że Polacy wciąż spożywają za mało owoców i warzyw. Program kierowany jest głównie do mam i dzieci, ma na celu poinformowanie, dlaczego tak ważne jest wprowadzenie do diety 5 porcji warzyw, owoców i soków. Przy czym ‑porcją" może być średniej wielkości owoc lub warzywo, kilka drobnych sztuk, a także sok (szklanka). Program ma na celu dotarcie do jak największej liczby osób i zachęcenie do urozmaicania swojej diety owocami, warzywami i sokami, które są źródłem naturalnych witamin.