Własna firma - czy ten się pomysł opłaca?
Nie będziesz tego wiedziała na sto procent, póki nie spróbujesz wprowadzić go w życie. Ale czasem warto zaryzykować, zrealizować plany, założyć firmę. Choćby dla satysfakcji, jaką daje praca na swoim. Zwłaszcza że nie zawsze wymaga to wielkich nakładów.

- Elżbieta Wichrowska, Claudia
Nie raz myślałaś o własnym biznesie. Miałaś nawet jakieś plany. Być może jednak zabrakło ci odwagi, by wprowadzić je w życie. Pojawiało się za to mnóstwo pytań: ile trzeba mieć pieniędzy na początek, czy potrzebne są specjalne uprawnienia, jak zdobywać klientów… Przyjrzeliśmy się z bliska trzem różnym pomysłom na bardzo kobiece przedsięwzięcia. Kto wie, może jeden z nich okaże się w sam raz dla ciebie.
KWIACIARNIA - PIENIĄDZE Z PŁATKÓW RÓŻ
Specjalne pozwolenia ani uprawnienia nie będą ci potrzebne. Ale jeśli marzysz o własnej, prowadzonej przez siebie kwiaciarni, warto, byś umiała układać kwiaty i miała o nich przynajmniej podstawową wiedzę. Pomyśl o kursie florystycznym. Nauczysz się na nim reguł tworzenia wiązanek i dekorowania kwiatami pomieszczeń. Zdobędziesz też wiedzę o samych kwiatach, ich trwałości, sposobach pielęgnacji i przechowywania (w tym biznesie to bardzo ważne). Zanim zdecydujesz się na miejsce, w którym otworzysz swoją firmę, rozejrzyj się, jak duża konkurencja działa w okolicy, zrób „badanie rynku” – poobserwuj, czy kwiaciarnie mają duży ruch, czy świecą pustkami. Jakiego rodzaju klientela do nich zagląda: pracownicy biur, szukający drobnych upominków dla kolegów z pracy, czy raczej osoby kupujące bukiety dla najbliższych. Odpowiednio do tych obserwacji dobierzesz swój asortyment „na start”. Jeszcze przed otwarciem firmy koniecznie się wybierz, i to nie raz, na najbliższą giełdę kwiatową: poobserwuj, jakie kwiaty mają największe wzięcie, jakie są ceny, w jakich godzinach najlepiej robić zakupy. Niektórzy sądzą, że sprzedaż kwiatów to szybki zarobek z powodu wyjątkowo dużej marży (różnicy między ceną zakupu na giełdzie lub od producenta a ceną sprzedaży): 100 procent, a nawet więcej. Niestety, to nie jest prawda. Dochód z marży jest wprawdzie spory, ale trzeba się liczyć z bardzo dużymi stratami, gdy po kilku dniach cały niesprzedany towar trzeba wyrzucić, bo kwiaty zwiędły.
RADZIMY: Nie zrażaj się początkowymi niepowodzeniami; jeśli twoja kwiaciarnia będzie miała to „coś”, klienci do ciebie będą wracać i z czasem firma na siebie zarobi. Planując ten biznes, musisz też wziąć pod uwagę transport towaru – świeże kwiaty trzeba systematycznie dowozić, w upalne lato najlepiej mieć do tego celu klimatyzowany samochód.
SKLEP INTERNETOWY WIRTUALNE MAGAZYNY
Zroku na rok rośnie liczba osób, które robią zakupy w przestrzeni wirtualnej. Nic więc dziwnego, że założenie e-sklepu wydaje się dobrym pomysłem na biznes: nie wymaga ani wiele zachodu, ani umiejętności. Taka opinia nie do końca jednak jest prawdziwa. Aby sprawnie obsługiwać e-sklep, trzeba choć trochę orientować się w zasadach funkcjonowania witryn internetowych. Zanim uruchomisz przedsięwzięcie, musisz zdecydować się, która firma udostępni ci miejsce na serwerze, gdzie zostanie zainstalowane oprogramowanie, oraz na zakup domeny, czyli twojego adresu internetowego. Dobry adres w sieci jest co najmniej tak samo istotny jak dobra lokalizacja w świecie realnym. Z technicznego punktu widzenia filarem przedsięwzięcia jest oprogramowanie. Można wykorzystać darmowe (znajdziesz je w internecie, do najpopularniejszych należy np. osCommerce), ale trzeba liczyć się z tym, że jego możliwości są ograniczone. Poza tym darmowy program nie ma gwarancji. A jeśli coś w nim nie zadziała, będzie tak, jakbyś prawdziwy sklep zamknęła „na patyk”. Na szczęście, dla osób zupełnie początkujących powstaje coraz więcej serwisów, które oferują gotowe rozwiązania do prowadzenia wirtualnego handlu: zestawy narzędzi do sprzedaży, prezentacji towarów, rejestrowania klientów itd., a także opiekę techniczną. Użytkownik, wybierając wzór szaty graficznej, może sam zdecydować, jak ma wyglądać jego sklep. Obsługa programu do zarządzania sklepem z reguły jest bardzo prosta, poradzi sobie z nią nawet ktoś niezbyt obeznany z komputerem. Za takie udogodnienia trzeba jednak zapłacić: albo wykupując abonament (cena zależy od wybranego pakietu lub wielkości asortymentu – od 50 do kilkuset złotych miesięcznie), albo uiszczając prowizję – kilka procent od sprzedaży. Gotowe rozwiązania e-sklepów znajdziesz np. na stronach: www.inteli-shop.pl bądź www.e-sklepy.pl Planując uruchomienie e-sklepu, nie można jednak zapomnieć, że w tym przedsięwzięciu najważniejszy jest pomysł. Jeżeli wiesz, co chcesz sprzedawać i jak możesz konkurować z innymi, masz bardzo duże szanse, żeby odnieść sukces.
AGENCJA OPIEKUNEK MARY POPPINS POSZUKIWANA
Sama bardzo długo szukałaś opiekunki dla swojej pociechy. Wpadłaś na pomysł, by wykorzystać własne doświadczenia, pomóc innym matkom i przy okazji zapewnić sobie pracę. Aby go zrealizować, nie będzie ci potrzebne specjalistyczne wykształcenie, lokalu szukać też nie musisz. Większość takich agencji funkcjonuje w prywatnych mieszkaniach; do sprawnego działania wystarczy komputer i telefon. Niestety, jest też zła wiadomość: założenie agencji opiekunek wymaga specjalnego pozwolenia. Po zarejestrowaniu firmy musisz zgłosić się do Ministerstwa Gospodarki i Pracy, aby uzyskać wpis do specjalnego rejestru przedsiębiorstw trudniących się pośrednictwem pracy. Uzyskasz tam odpowiedni certyfikat uprawniający do prowadzenia działalności (po wniesieniu opłaty rejestracyjnej wynoszącej 2–3 tys. zł). O kolejny dokument musisz postarać się w Generalnym Inspektoracie Ochrony Danych Osobowych. Dopiero wtedy, gdy przejdziesz całą tę formalną drogę, możesz rozpocząć pracę. Masz już doświadczenie, jak znaleźć właściwe osoby, które odpowiedzialnie zajmują się dziećmi, być może masz także kilka kontaktów. Czas więc zadbać o klientów – rodziny poszukujące niani. Pomyśl o ogłoszeniach w gazetach oraz w internetowych serwisach dla rodziców. Wynagrodzenie otrzymasz dopiero, jeśli rodzina zatrudni poleconą przez ciebie nianię. Za znalezienie odpowiedniej opiekunki klienci płacą agencjom jednorazowo 300–1000 zł netto; może to być również określony procent od pierwszej wypłaty (żadnych pieniędzy nie możesz pobierać od osób szukających zatrudnienia – byłoby to niezgodne z prawem). Prowadząc agencję, nie licz na szybki sukces. Jednak z czasem, gdy twoja baza kontaktów będzie rosła, zleceń zapewne zacznie przybywać.
RADZIMY: Wyszukuj i polecaj tylko osoby, które mają referencje albo, jeszcze lepiej, dyplomy ukończenia szkoły związanej z pielęgniarstwem czy opieką nad małymi dziećmi. Unikniesz wpadki i antyreklamy dla nowo otwartej firmy.
Polecane
„Matka trzymała mnie z dala od rodzinnej firmy, jakby się bała, że coś popsuję. Oniemiałam, gdy okryłam, czemu to robi”
Czy moda odpowiedzialna się opłaca? Założycielka Le Songe o drodze do własnej marki modowej
„Ciężarna kochanka myśli, że będę płacił wysokie alimenty. Ma mnie za bogacza, a jestem utrzymankiem własnej żony”
„Eks uważał, że marzenie o własnej kwiaciarni to dziecinada. Wyrwałam ten chwast, by zrobić miejsce prawdziwej miłości”
„Mąż w Święta chciał być królem prezentów. Oplułam się barszczem, gdy zobaczyłam, co dał własnej matce”
„Odszedłem z korporacji i zbijam kasę na własnym biznesie. Byli szefowie mszczą się na mnie w najgorszy możliwych sposobów”
„Dałam siostrzenicy sporo kasy, a siostra przepuściła ją na własne fanaberie. Jak można okraść własną córkę?”
„Ten obcy facet był dla mnie przesadnie miły. Troszczył się o mnie jak o własną córkę, ale miał powód”
„Byłem łasy na kasę i pokusiłem się na pieniądze rodziców. Przez własną głupotę ściągnąłem nad rodzinę czarne chmury”
„Teściowie marudzili, że działka to zły pomysł. Teraz ciągle u nas przesiadują i nie możemy się ich pozbyć”
„Nigdy nie myślałem o Ewie w ten sposób. Czy to możliwe, że zakochałem się w swojej najlepszej przyjaciółce?”
Promocja
Pokazywanie elementów od 1 do 4 z 8
Neuropeptydy w kosmetyczce. Technologia, która zatrzymuje czas
Współpraca reklamowa
Zaproś sztukę do swojego wnętrza z nową linią Velvet ART
Współpraca reklamowa
Jak dobrać damskie buty zimowe do swojego stylu i sylwetki?
Współpraca reklamowa
Wybierz się do Suntago i wypocznij w tropikalnym stylu
Współpraca reklamowa
„Woda opadła, psy zostały” – rusza kampania pomocowa dla bezdomnych zwierząt
Współpraca reklamowa
Blask, ciepło i styl na chłodniejsze dni z SHEIN
Współpraca reklamowa
Blaupunkt świętuje 100-lecie innowacyjnym gramofonem wertykalnym VT100
Współpraca reklamowa
Paulina Krupińska w Świątecznej Kampanii Homla
Współpraca reklamowa