Reklama

Opłaty za rachunki telefoniczne zajmują zatem ważną pozycję w twoim domowym budżecie.
Telefon służy nam nie tylko do rozmów z bliskimi, ale coraz częściej pozwala na swobodny kontakt z bankiem czy też załatwianie spraw urzędowych. Poza tym, jak pokazują badania, co druga osoba w Polsce ma najbliższych lub przyjaciół za granicą. Wówczas telefon zastępuje codzienne kontakty. To wystarczające powody, by szukać oszczędności, nie ograniczając przy tym własnych potrzeb.

Reklama

Gdy masz telefon stacjonarny

Niezależnie od umowy z operatorem, któremu płacisz comiesięczny abonament, np. Telekomunikacji Polskiej, możesz korzystać także z usług innych dostawców. Np. każdy, kto ma telefon w sieci TP, może zostać klientem Tele2, Netii lub Dialogu - zachowując swój numer telefonu. Musi tylko zawrzeć umowę z nowym operatorem.

Preselekcja i prefiks

I tu są dwie możliwości: podpisanie umowy o preselekcję lub wybranie czterocyfrowego prefiksu. Preselekcja oznacza, że od chwili jej aktywowania wszystkie rozmowy określone w umowie (międzynarodowe, komórkowe, międzymiastowe i lokalne) będą teraz realizowane przez danego dostawcę według jego cen. Jeśli mimo umowy o preselekcję chcesz skorzystać z innego dostawcy, możesz wybrać jego prefiks, który powoduje wykonanie jednej konkretnej rozmowy przez wybranego dostawcę. Rozsądne korzystanie z preselekcji i prefiksów może znacząco obniżyć koszty używania telefonu. Powinnaś jednak wcześniej zapoznać się z regulaminem świadczenia usług danego dostawcy, a nie tylko jego cennikiem. Musisz również pamiętać, że "darmowe" połączenia wewnątrz sieci twojego operatora przestaną być bezpłatne, jeżeli wykonasz je przez prefiks lub preselekcję innego dostawcy.
Wszyscy operatorzy stacjonarni mają obecnie bardzo urozmaiconą ofertę. Generalnie wyższe miesięczne opłaty stałe dają więcej darmowych minut i niższą cenę za 1 minutę rozmowy - warto wybrać tę opcję, jeśli naprawdę dużo się rozmawia.

Numer dostępowy

Dzisiaj nie trzeba już wydawać majątku, żeby porozmawiać z bliskimi, nawet gdy są bardzo daleko. Wystarczy korzystać z tzw. numerów dostępowych, gdzie koszt połączenia międzymiastowego i międzynarodowego jest stały i wynosi 0,35 zł brutto za minutę. Dzwonienie za pośrednictwem numerów dostępowych nie wymaga podpisywania żadnych umów. Najpierw wybierasz nr dostępowy np. 0-300 103020 lub 0-708 177667, a potem kierunkowy kraju lub miasta i numer rozmówcy. Biorąc pod uwagę, że w TP SA cena najtańszego połączenia międzynarodowego to 1,46 zł za minutę (w Netii 0,96 zł) - jest to bardzo korzystne rozwiązanie.

Karty zdrapki

Karty prepaid (czyli przedpłacone) pozwalają na tańsze dzwonienie z telefonów stacjonarnych i budek telefonicznych. Są wygodne w użyciu i "bezpieczne" w tym sensie, że koszt minuty połączenia jest mniejszy niż w TP i wiemy dokładnie, ile kosztowała cała rozmowa, bo ogranicza ją limit na karcie (jest ona określonej wartości). Najpopularniejsze karty prepaid to TeleRabat, Telegrosik - można je kupić w kiosku i na poczcie. Posługiwanie się nimi jest łatwe - wybierasz numer typu 0-800 podany na odwrocie karty, wprowadzasz PIN, który również jest na karcie oraz numer telefonu rozmówcy. Karty są dostępne w różnych nominałach. Z jednej można dzwonić kilka razy, w zależności od czasu rozmowy. Nie trzeba więc wykorzystać całej karty za pierwszym razem. Karty nie mają terminu ważności. Usługa jest dostępna z każdego aparatu telefonicznego, który ma wybieranie tonowe. Bez dodatkowych urządzeń, bez abonamentu, bez umowy, bez zmiany operatora.

Transakcje wiązane

Rozmowy będą tańsze, gdy telefon jest tylko jedną z usług, z których korzystasz u danego operatora. Jeśli np. korzystasz z telewizji kablowej, to zapewne w tej samej firmie zaoferują ci też Internet oraz telefon. Mając taki pakiet, możesz zapłacić do 30 proc. mniej, niż gdybyś każdą z tych usług wykupiła oddzielnie u różnych operatorów.

Abonamenty pod lupą

  • Najtańszy abonament w Dialogu (bez bezpłatnych minut) wynosi 35 zł, w Tele2 38,43 zł, w TP SA 42,70 zł. Najtańszy możliwy abonament oferuje TP SA, jest to tzw. plan socjalny. Miesięcznie kosztuje 28,06 zł, ale uwaga! - jest przeznaczony dla osób dzwoniących mało, a raczej nastawionych na odbieranie telefonów. Trzyminutowa rozmowa kosztuje w tym pakiecie 0,71 zł. Pamiętaj też o pewnym ograniczeniu. Klienci korzystający z planu socjalnego nie mają stałego dostępu do Internetu.
  • Dla tych, którzy lubią dużo rozmawiać z przyjaciółmi i rodziną, godny polecenia jest plan Darmowe wieczory i weekendy. To właśnie wtedy mamy więcej czasu i możemy gadać do woli. Taka opcja w TP SA kosztuje 85 zł miesięcznie (abonament), w Dialogu 69 zł, a w Tele2 - 70 zł miesięcznie.

Blokady

Obniżenie rachunków możesz także uzyskać, stosując najprostsze metody, jakimi są blokady połączeń. W TP SA bezpłatnie można wyznaczyć tzw. wartościowy limit rozmów (czyli np. do 120 zł). Po jego przekroczeniu połączenia nie będą zrealizowane. Można też zablokować określone numery, np. te, zaczynające się na 0-700...

Zmiana operatora

Zdarza się, że jako "stary" klient masz problem z dostępem do korzystniejszych ofert, podczas gdy nowi klienci przebierają w promocjach - wtedy masz prawo się zbuntować. Zapewne, jak większość z nas, kierujesz się sentymentem, ale dlaczego masz za to płacić? Oto jak zmienić operatora i w dodatku zachować swój numer.

Najpierw do nowego operatora...

Jeśli chcesz zmienić operatora, zachowując dotychczasowy numer telefonu, musisz najpierw sprawdzić, czy nowy operator przyjmie cię na takich warunkach, jak proponujesz. Jeśli się zgodzi, wystąp z pisemnym wnioskiem o potwierdzenie możliwości zawarcia umowy z przeniesieniem przydzielonego numeru (wzory pism można znaleźć na stronach internetowych operatorów). Wniosek powinien zawierać imię, nazwisko i adres korespondencyjny abonenta, a także wskazywać przydzielony numer, z którym abonent chce się przenieść do nowego dostawcy usług. Pismo możesz przesłać pocztą lub złożyć je osobiście np. w punkcie sprzedaży. Nowy operator ma 7 dni na rozpatrzenie twojego wniosku. Jeżeli przeniesienie numeru jest możliwe, wskaże przewidywany termin rozpoczęcia świadczenia (realizowanie połączeń). Gdy uzna, że przeniesienie numeru jednak nie jest możliwe, musi to uzasadnić. W praktyce przeniesienie telefonu z abonamentem może trwać do 2 miesięcy.

... a następnie do dotychczasowego

Jeśli nowy dostawca usług zgodzi się przyjąć cię z numerem telefonu, składasz pisemny wniosek o rozwiązanie umowy o świadczenie usług z przeniesieniem dotychczasowego numeru u starego operatora. Dołączasz kopię zawiadomienia otrzymanego od nowego operatora - zwykle jest to osobne zaświadczenie o możliwości przeniesienia numeru. Dotychczasowy dostawca ma 14 dni od złożenia wniosku na poinformowanie cię o terminie i warunkach rozwiązania umowy. Przeniesienie numeru nie może powodować przerwy dłuższej niż 24-godzinna, chyba że zdecydujesz inaczej. Jeśli już wiesz, kiedy i na jakich zasadach rozwiążesz umowę ze starym operatorem, możesz zawrzeć umowę z nowym. Taka umowa powinna określać termin rozpoczęcia świadczenia usług, który będzie zgodny z terminem rozwiązania umowy przez dotychczasowego operatora (chyba że sama chcesz, by stało się to później). Jeżeli dotychczasowy operator bezprawnie odmówi przeniesienia numeru albo zrobi to sprzecznie z przepisami lub twoim wnioskiem (np. spowoduje dłuższą przerwę w świadczeniu usług, niż sobie życzysz), możesz wystąpić do prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) z wnioskiem o interwencję - osobiście w urzędzie, na piśmie lub przesłać e-mailem.

Nie każdemu opłaci się przeniesienie

Zmiana operatora z zachowaniem dotychczasowego numeru nie zawsze będzie korzystna. Dotyczy to np. abonentów telefonii komórkowej, którym nie będzie opłacało się przenosić numeru w trakcie trwania tzw. umów promocyjnych. Jeśli kupujesz telefon za złotówkę - zwykle podpisujesz umowę co najmniej na rok. Operator, refundując ci koszty telefonu, chce mieć gwarancję, że zatrzyma cię przy sobie przez dłuższy czas. Dlatego w razie odstąpienia od umowy pobiera karę umowną zwykle w wysokości kilkuset złotych (w twojej umowie ta kwota jest z pewnością umieszczona).Tak więc klient, który jest objęty umową promocyjną, a zechce przenieść numer do innego operatora, będzie musiał zapłacić karę za przedterminowe odstąpienie od umowy.

Ile kosztuje przeniesienie

Za przeniesienie numeru dotychczasowy operator może pobrać od abonenta jednorazową opłatę. I w przypadku operatorów komórkowych, i stacjonarnych musisz się liczyć z wydatkiem kilkudziesięciu złotych, np. w PTK- Centertel - 61 zł, TP SA ? 60 zł, Polkomtelu - 120 zł (50 zł w promocji), Chello, PTC - 50 zł, Sferia - 48,80 zł. Nowi operatorzy - żeby zachęcić klientów do siebie - oferują coś w rodzaju rekompensaty; najczęściej dostajesz bonus w postaci np. tzw. pakietu startowego, zazwyczaj w wysokości opłaty za przeniesienie. Zanim się zdecydujesz, przejrzyj dokładnie umowę (i aneksy do niej), którą podpisałaś ze starym operatorem. Może się bowiem okazać, że zgodziłaś się na opłaty dodatkowe, związane np. z wypowiedzeniem umowy w czasie trwania jakiejś promocji. Wtedy warto poczekać kilka miesięcy, by nie płacić niepotrzebnie. Jeśli zmieniasz operatora sieci komórkowej, czeka cię jeszcze jeden wydatek: za usunięcie SIM-locka. Kosztuje to ok. 30 zł. Jeśli jednak aparat jest na gwarancji i był kupiony w promocji w danej sieci, tam musisz go odblokować. Wtedy zapłacisz nawet kilka razy więcej.

Operator może odmówić

Możesz spotkać się z odmową świadczenia usług z zachowaniem numeru ze strony nowego operatora w kilku przypadkach. Na przykład, gdy mieszkasz poza obszarem sieci telekomunikacyjnej nowego operatora. Zwykle nie można przenieść numeru stacjonarnego poza strefę, w której przydzielono go abonentowi, ponieważ w nowej może być już ktoś, kto takiego numeru używa od lat - dotyczy to telefonów stacjonarnych. Nie jest możliwe przeniesienie numeru z sieci komórkowych na stacjonarne i odwrotnie. Może być to też trudne technicznie, np. w przypadku telefonu komórkowo-stacjonarnego Era domowa. Podobne ograniczenia obejmują sieci regionalne, jak Dialog, związane często z sieciami telewizji kablowej. Te mogą przecież świadczyć usługi tylko na ściśle wyznaczonym terenie.

Z komórki na kartę przeniesienie jest łatwiejsze!

W tym przypadku czeka cię mniej formalności. Wszelkie czynności związane z przeniesieniem numeru realizuje bowiem nowy operator. Co powinnaś zrobić?

  • Złóż wniosek u wybranego operatora wraz z udzielonym mu pełnomocnictwem (na jego podstawie bedzie mógł załatwić formalności związane z przeniesieniem).
  • Po 2 dniach otrzymasz decyzję (niekoniecznie na piśmie, zwykle telefonicznie).
  • Najpóźniej w ciągu 7 dni nastąpi rozpoczęcie świadczenia usługi.

Gdy masz telefon komórkowy

Komórki nie są droższe od telefonów stacjonarnych. Koszt rozmów zależy od wybranego planu taryfowego; np. w Orange już od 10 zł, przy rozmowach w ramach sieci za 0,60 zł brutto za minutę. Tanie rozmowy międzynarodowe ma np. Play - od 2 zł brutto z Polski do większości krajów Europy i USA. Koszty połączeń na komórki w Orange może obniżyć AleNumer. Wpisujesz do pamięci telefonu numer 0708 108 108 i po połączeniu wybierasz numer rozmówcy. Koszt na wszystkie komórki w Polsce to 0,35 zł brutto. Przez AleKontakt zadzwonisz za tyle samo na stacjonarne do krajów Europy Zach. i USA.

Karta czy abonament

Nim wybierzesz, pomyśl, do czego będziesz wykorzystywać telefon.

  • Czy będzie służył głównie do rozmawiania i wysyłania SMS-ów.
  • Czy oprócz tego chcesz korzystać z jeszcze innych usług (np. z połączeń internetowych).
  • Czy chcesz płacić co miesiąc tyle samo, np. na poczcie lub przelewem, czy wolisz doładowywać komórkę w razie potrzeby.
  • Z kim najczęściej będziesz rozmawiać (ile to osób i w jakich sieciach mają telefony).
Oto wady i zalety obu rozwiązań.

Plusy abonamentu

  • podpisując umowę na dłuższy okres, otrzymujesz aparat; w wielu sieciach przy umowie na rok - telefon jest średniej klasy, przy umowie na 2 lata i więcej - to jeden z najnowszych modeli
  • w ramach opłaconego abonamentu operator daje ci określoną liczbę darmowych minut
  • możesz zablokować rozmowy wychodzące po przekroczeniu limitu ustalonej przez siebie kwoty i zablokować numery (np. 0-700...)
  • możesz wybrać prefiks, na który można dzwonić, lub strefę numeryczną telefonów stacjonarnych
  • jeśli nie będziesz korzystać z komórki, możesz na jakiś czas (do 3 miesięcy) zawiesić umowę - usługa kosztuje (ok. 100 zł), ale opłaca się, gdy masz wysoki abonament
  • pozostając w sieci przez dłuższy czas, masz - jako stała klientka - szansę na rozmaite rabaty i ulgi.

Minusy abonamentu

  • przez długi czas jesteś związana umową z jednym operatorem i nawet jeżeli nie jesteś zadowolona z jego usług, nie rozwiążesz umowy bezkarnie (ile za to zapłacisz, jest zapisane w umowie)
  • łatwo stracić kontrolę nad wydatkami, narażając się na koszty, gdy nie pilnujesz stanu konta
  • jeżeli sama nie wypowiesz umowy w oznaczonym terminie, operator uzna, że chcesz pozostać w jego sieci kolejne miesiące
  • niektóre umowy skonstruowane są tak, by uniemożliwić przejście z taryfy, którą już masz, na nową promocyjną - operator żąda wówczas dodatkowych opłat
  • gdy komórka wpadnie w niepowołane ręce (zostanie skradziona lub dziecko weźmie udział w audio-tele), nie odzyskasz wydanych kwot.

Plusy karty

  • nie jesteś związana z operatorem, w każdej chwili możesz zmienić sieć
  • płacisz tylko za tyle, ile faktycznie wydzwoniłaś
  • doładowanie kupisz wszędzie, w różnych cenach
  • masz kontrolę nad wydatkami, dzwonisz tyle, na ile stać cię w danym miesiącu.

Minusy karty

  • musisz pamiętać o doładowywaniu telefonu, co bywa irytujące
  • jeżeli wyczerpiesz cały limit, a w pobliżu nie będzie gdzie kupić karty, nigdzie nie zadzwonisz.

Co jest lepsze?

Czasy, gdy operatorzy preferowali klientów abonamentowych od tych, którzy zasilają telefon kartą, minęły. W systemie abonamentowym dostajesz co prawda darmowe minuty, jeśli jednak uwzględnisz, że zapłaciłaś za nie w abonamencie, koszt minuty może być wyższy.

Ile to kosztuje?

Porównanie oferty cenowej różnych operatorów zajmuje trochę czasu. Jeśli zdecydujesz się, powinnaś najpierw poznać swoje potrzeby. Potem z kalkulatorem w ręku policz, co się bardziej opłaca. Weź pod uwagę potrzeby całej rodziny.

Co jest najlepsze dla dziecka?

Najlepszym wyborem płatności dla dziecka będzie prepaid lub mix. Komórka na kartę jest wygodna, ponieważ masz możliwość kontroli wydawanych przez dziecko pieniędzy (Na bilingach młodego człowieka rozmowy i SMS-y zajmują kolejną pozycję. Najwięcej kosztuje ściąganie dzwonków, tapet i gier). Poza tym, w przypadku kradzieży komórki, nikt nie wydzwoni majątku.

Zanim zdecydujesz się na nowego operatora

Aby po tej zmianie płacić niższe rachunki, warto znać odpowiedź na kilka pytań:

  • ile wynosi kwota miesięcznego abonamentu?
  • czy są bezpłatne minuty w ramach abonamentu i ile ich jest?
  • jaka jest cena za minutę rozmowy?
  • ile kosztuje przyłączenie do nowej sieci?

A może przez Internet

Do pogawędek przez komputer potrzebny jest specjalnych program - komunikator (są zwykle darmowe). Najbardziej znane w Polsce to Gadu-Gadu (www.gadu-gadu.pl), Skype (www.skype.pl) oraz Tlen (www.tlen.pl). Wystarczy wejść na wskazaną stronę w Internecie. Jaki z nich wybrać? Najlepiej taki, z którego już korzystają twoi znajomi lub krewni, z którymi będziesz najczęściej rozmawiać, wtedy będziecie mogli gadać ze sobą za darmo i do woli (chociaż niektóre komunikatory łączą się również między sobą). Instalacja programu na komputerze jest bardzo łatwa - wystarczy kilka kliknięć myszką i już można założyć swoje konto. Składa się ono z nazwy użytkownika, którą podasz swoim rozmówcom, oraz znanego tylko tobie hasła.

Pierwsza rozmowa

Zanim zaczniesz rozmawiać, musisz zaopatrzyć się w zestaw: mikrofon i słuchawki komputerowe lub słuchawkę-telefon (pierwszy kosztuje od kilkunastu złotych, słuchawka-telefon - od 40 zł). Wszystkie komunikatory działają podobnie. W okienku na monitorze wyświetla się lista twoich kontaktów. Symbol przy nazwie znajomego podpowie ci, czy siedzi on przy komputerze i ma włączony komunikator. Z osobą, z którą chcesz rozmawiać, łączysz się klikając "połącz" lub dwukrotnie klikając myszką w ikonę. Kończysz pogawędkę, klikając w czerwoną ikonkę bądź napis "rozłącz". Poza tym, podczas rozmowy możecie widzieć się nawzajem z rozmówcą. Wystarczy kupić i ustawić na biurku kamerkę internetową (kosztuje od 20 zł).

Jeden komputer?

Z komunikatora w wersji podstawowej nie można niestety zadzwonić na numer stacjonarny czy komórkowy i odwrotnie. Wtedy sięgasz po wersję rozbudowaną, np. SkypeOut i SkypeIn, Gadu naGłos a czy Tlenofon. Te rozmowy wprawdzie już kosztują, ale grosze. Jeśli chcesz zadzwonić ze swego komputera na stacjonarny lub komórkę, doładowujesz swoje konto pewną kwotą (np. w SkypeOut jest to minimalnie 46 zł) i możesz rozmawiać do chwili wyczerpania pieniędzy na koncie. A gdy chce do ciebie zadzwonić ktoś, kto ma tylko telefon stacjonarny? Musisz wykupić sobie numer telefoniczny z dowolnej strefy. Oznacza to, że jeśli np. kupisz numer warszawski (0-22), każdy, kto zadzwoni do ciebie ze stolicy, zapłaci jak za połączenie lokalne. Nawet wtedy, kiedy będziesz faktycznie gdzie indziej, choćby za granicą (dla internetowych operatorów nie ma to znaczenia, np. w Gadu naGłos wykupienie pierwszego numeru kosztuje 5 zł brutto rocznie, a każdego następnego - 10 zł za pół roku).

Sieci wirtualne

Na rynku działa kilka wirtualnych sieci - oferują je np. mBank czy firma Avon - które nie mają własnej infrastruktury telekomunikacyjnej, tylko współpracują z dużymi operatorami. Świadczą one usługi na kartę. Ich stawki są zbliżone do oferty innych operatorów. A ich klienci są traktowani na preferencyjnych warunkach. Przykładowo w mBanku standardowo płaci się 0,45 zł za minutę połączenia do wszystkich sieci, ale klienci mogą znacznie obniżyć koszty rozmów, korzystając z usług bankowych. Otrzymują za to dodatkowe doładowania komórki pod warunkiem, że sami zasilają konto telefoniczne kwotą co najmniej 20 zł miesięcznie. Jeżeli ktoś ma w banku kredyt hipoteczny w wysokości 400 tys. zł, a co miesiąc płaci w sklepach kartą minimum 2 tys. zł (podejmowanie gotówki w bankomacie się nie liczy), to wydając na komórkę 20 zł miesięcznie może rozmawiać za 60 zł, czyli dostaje do wykorzystania ponad 130 minut połączeń ze wszystkimi sieciami miesięcznie; minuta kosztuje wtedy tylko 0,15 zł. Dodatkową zaletą oferty mBanku jest to, że konto komórkowe może być automatycznie zasilane z rachunku bankowego. W ten sposób bank przywiązuje do siebie klienta, który zyskuje tańsze rozmowy. Do uruchomienia podobnej usługi szykuje się np. bank Inteligo i sieć Carrefour.

MASZ WĄTPLIWOŚCI? PYTAJ!

W Urzędzie Komunikacji Elektronicznej (UKE) działa Centrum Informacji Konsumenckiej (pon.-pt. 8:15-16:15). Pod nr telefonu 0-801 900 853 lub 0-22 534 91 74 dowiesz się m.in.:

Reklama
  • jak reklamować rachunek
  • na co zwracać uwagę zawierając umowę (także na Internet)
  • czego możesz żądać od dostawcy usług telekomunikacyjnych
  • jak rozstrzygnąć spór z dostawcą usług itp.
Reklama
Reklama
Reklama