PSYCHOLOGIA kolorów!
Dlaczego pewne barwy lubimy, a inne nie. Co kryje się za kolorami, które codzinnie widzimy.
Każdy kolor ma na nas określony wpływ. Nie jest to bez znaczenia, jakimi kolorami się otaczamy, jakie kolory lubimy. Które barwy nas uspokajają, a które zwyczajnie drażnią. Poza tym, że naukowcy bardzo często badają wpływ otoczenia i kolorów na psychikę człowieka, kolory mają również swoją symbolikę.
ZIELONY:
Przede wszystkim kojarzy się z przyrodą, spokojem i zdrowiem. Okazuje się, że osoby które pracują w otoczeniu zieleni rzadko boli brzuch i są zdecydownie mniej nerwowe. Z drugiej strony nadmiar zieleni, może zbyt radykalnie wpływać na nasze zmysły, dlatego odcień zieleni we wnętrzu trzeba wywarzyć. Zielony to również symbol płodności, w XV wieku panny młode bardzo chętnie wkładały zielone suknie ślubne.
BIAŁY:
To kolor klasyczny, na pewno bardzo uniwersalny, symbolizuje czystość i niewinność. Zastosowany w domu, może stwarzać wrażenie powiększenia, w połączeniu z CZERNIĄ wypada bardzo klasycznie i elegancko. Czerń symbolizowała w starożytności życie, a nie jak współcześnie myśli się o czerni tylko śmierć i żałobę.
FIOLETOWY:
Kolor fioletowy zawsze oznaczał bogactwo, sukces i mądrość. Stąd w historii wielu władców nosiło fioletowe szaty. W psychologii jest jednak odwrotnie, fiolet nie wpływa dobrze na nasze samopoczucie. Jeśli już we wnętrzu chcemy ją zaadoptować, to na pewno w stonowanym i lekki odcieniu. Kolor lawendowy łagodzi stres i niepokój.
RÓŻOWY:
Kolor różowy jest przede wszystkim oznaką ciepła, dlatego często wykorzystywany jest w pokojach dla dzieci. To również symbol łagodności, romansu i więzi.
ŻÓŁTY:
To kolor bardzo energetyczny, dlatego świetnie sprawdza się w detalach kuchennych. Ten kolor rozjaśnia pomieszczenie i zwiększa metabolizm.
CZERWONY:
Budzi bardzo silne emocje, symbolizuje miłość. Poza tym zwiększa apetyt. Dlatego właśnie restauracje bardzo często wykorzystują ten kolor w swoich logotypach, ulotkach a także wystroju wnętrz. Kolor czerwony używany w arkuszach egzaminacyjncyh powoduje, że gorzej w nich wypadasz. Podświadomie kojarzysz ten kolor, w tych konkretnie okolicznościach z porażką, tym samym twoja motywacja jest mniejsza. Jesteś bardziej narażona na mniejszą efektywność.
NIEBIESKI:
To kolor korporacji, kojarzy się z wiedzą, produktywnością, jest uniwersalny i mało inwazyjny. To jeden z ulubionych kolorów mężczyzn, hamuje apetyt, idealny do biura, ponoć ludzie są bardziej produktywni w pomieszczeniach w których są niebieskie elementy.
Kolory uważane za LUKSUSOWE:
To kolory najczęściej wykorzystywane w reklamie, logotypach luksusowych marek. itp. Zaliczają się do nich: czarny, biały, srebrny i złoty.
Przeczytaj również:
Nie umiesz odpoczywać w domu. 5 powodów
1 z 8
kolory
2 z 8
kolorowe-jedzenie
3 z 8
zielony
4 z 8
kolorowe-owoce
5 z 8
niebieska-sciana
6 z 8
kolor
7 z 8
sofa
8 z 8
kolory-wnętrza