Reklama

Nie żyje Ljubow Panczenko. Umarła z głodu w okupowanej przez Rosjan Buczy

85-letnia Ljubow Panczenko, legendarna ukraińska malarka, zmarła z głodu i wycieńczenia po ponad miesięcznej okupacji Buczy przez rosyjskie wojsko. Artystka, honorowa obywatelka Buczy, laureatka wielu nagród stojąca na straży ukraińskiej kultury narodowej zmarła 30 kwietnia, po przewiezieniu jej w krytycznym stanie do szpitala.

Reklama
W imieniu całej społeczności Buczy składam szczere kondolencje rodzinie i przyjaciołom wspaniałej Ukrainki. Wciąż mamy jej prace oraz pamięć o niezłomnej postawie i miłości do Ukrainy w tych trudnych dla naszego narodu czasach. Nasza społeczność poniosła wielką stratę – Bucza i cała Ukraina zubożały o kolejny hojny, wyjątkowy talent. – napisał Anatolij Fedoruk, burmistrz Buczy.

Zdjęcie jej dłoni poruszyło świat. Kim była zamordowana w Buczy kobieta? "Najbardziej rozświetlona osoba, jaką znałam"

Dłoń martwej kobiety zdobi manicure tak charakterystyczny, że Olga nie miała żadnych wątpliwości, że to jej mama. To zdjęcie to jeden z tysięcy dowodów na bestialstwo i ludobójstwo, którego dopuściła się Rosja na ludności cywilnej w okupowanych miastach Ukrainy. Kim była zamordowana kobieta?
Zdjęcie tej kobiecej dłoni poruszyło świat. Kim była kobieta zamordowana w Buczy?” "To była najbardziej rozświetlona osoba, jaką znałam", mówi jej córka
Instagram @s.c.h.1.r.u.c.h.k.a

Kim była Ljubow Panczenko?

Ljubow Panczenko urodziła się 2 lutego 1938 r. we wsi Jabłonka, obecnie należącej do miasta Bucza. Pod koniec lat 50. ukończyła Kijowską Szkołę Sztuk Stosowanych (wydział haftu), a później pracowała w pracowni krawieckiej. Głośno zrobiło się o artystce w latach 60., podczas odwilży. Aż trudno w to uwierzyć, ale w jej obrazach najbardziej kontrowersyjny był dla rządzących...kolor. Jej prace były zbyt intensywne, energetyczne i barwne jak na czas i miejsce, w jakim przyszło jej żyć. Od początku więc musiała walczyć z prześladowaniami i nieustannymi przesłuchaniami, które miały na celu skłonienie artystki do używania spokojniejszych barw i zmiany stylu.

Reklama

Nie o kolor chodziło tylko funkcjonariuszom KGB. Artystka w swoich pracach przemycała ukraińską wolną duszę oraz ukraińskie motywy ludowe i ornamenty. Artystka należała też do ruchu "Szistdesiatnyky", działającego na rzecz odrodzenia ukraińskiego języka i kultury oraz walczącego z rusyfikacją.

Reklama
Reklama
Reklama