Kobiety w pracy są traktowane gorzej? Ta kampania walczy ze stereotypami
Szklany sufit i gorsze traktowanie w miejscu pracy to częsty problem kobiet. Ta kampania z RPA ma na celu walkę z krzywdzącymi kobiety stereotypami. Z czym musimy się mierzyć w pracy?
- Redakcja
Szklany sufit dla kobiet
"Dzięki tej kampanii, mamy nadzieję, przekonamy kobiety do przełamywania szklanego sufitu i odnoszenia sukcesów bez względu na swoją płeć", mówią twórcy społecznej kampanii "Women acknowledged", która właśnie wystartowała w RPA. To walka z niesprawiedliwą oceną kobiet w miejscu pracy, narastającymi stereotypami wynikającymi z uprawianego zawodu i utrudniającymi kobiecie zdobycia awansu. Plakaty z wiele mówiącymi cytatami przygotowała firma PPS, która zajmuje się świadczeniem usług finansowych. Twórcom zależy na rozpoczęciu społecznego dialogu w RPA, który pomoże lepiej zrozumieć rolę kobiet w różnych środowiskach zawodowych.
Plakaty zestawiają ze sobą stereotypowe myślenie o kobiecie w różnych rolach społecznych, przypisywanych im cechach charakteru, razem z ich ścieżką zawodową.
"Ona zawsze o wszystkim myśli wiele razy... bo jest inżynierem", "Lubi dużo gadać... bo jest profesorką", "Uwielbia się kłócić.. bo jest prawniczką", "Ona myśli tylko o kasie... bo jest księgową", możemy przeczytać. Według statystyk, w RPA kobiety zajmują tylko 44 % stanowisk kierowniczych w firmach, mimo że stanowią ponad 51 % populacji tego kraju. W Polsce zjawisko szklanego sufitu i nierówności czy dyskryminacji w miejscu pracy dotyka dużo mniejszą część kobiet, ale nie oznacza to, że w ogóle nie występuje i nie ma nic, co można by było poprawić.
Jak pracuje się kobietom w Polsce?
Według wskaźnika The Economist Polkom pracuje się lepiej niż m.in. Francuzkom, Dunkom, Belgijkom, a nawet Niemkom czy Amerykankom. W zestawieniu wyraźnie przewodzą jednak państwa skandynawskie. Kobiety w tych krajach nadal zarabiają wyraźnie mniej (7,1% do 19,6%) od mężczyzn na tych samych stanowiskach (w Polsce jest to średnio 11,1% mniej), ale też coraz częściej zasiadają w zarządach spółek (30–44%, podczas gdy w Polsce tylko 10,9%) i zajmują 39,6–47,6% miejsc w parlamencie (u nas –27,4%).
Co prawda, 68 % kobiet w naszym kraju przyznaje, że spotkało się z przejawami dyskryminacji ze względu na płeć. Ta kampania przydałaby się więc nie tylko w RPA.
1 z 9
Ona nadaje się do kuchni, ponieważ jest dietetykiem
2 z 9
Zawsze potrzebuje swojej przestrzeni, bo z zawodu jest architektką
3 z 9
Ona uwielbia się kłócić, ponieważ pracuje jako prawniczka
4 z 9
Ona zawsze musi wszystko przemyśleć kilka razy, ponieważ pracuje jako inżynier
5 z 9
Zawsze będzie chciała cię naprawić, ponieważ jest lekarzem pierwszego kontaktu
6 z 9
Ona uwielbia się kłócić, ponieważ pracuje jako prawniczka
7 z 9
W głowie ma tylko dzieci, bo jest pediatrą
8 z 9
Na pewno myśli tylko o kasie, w końcu jest księgową
9 z 9
Pewnie zawsze dużo gada, ponieważ pracuje jako profesor