Reklama

W tym artykule:

  1. Kobieta w kałuży krwi, ale... w seksownych rajstopach
  2. Kampania rajstop Adrian - zawsze na krawędzi, także dobrego smaku
  3. Sieć huczy na temat tej kontrowersyjnej kampanii rajstop
Reklama

Kobieta w kałuży krwi, ale... w seksownych rajstopach

Trudno powiedzieć jakie myśli w pierwszej kolejności przychodzą do głowy przechodniom i kierowcom aut na widok billboardów z nową kampanią rajstop Adrian. Zdjęcia mają przestrzegać przed drogowymi piratami? Kampania społeczna z czarnym humorem w tle? Po dłuższej chwili okazuje się, że to jednak kampania reklamowa jednej z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek rajstop. Internauci są zszokowani, organizacje pro-kobiece podnoszą larum o normalizacji przemocy, a przedstawiciele marki ze stoickim spokojem tłumaczą przekaz kontrowersyjnych zdjęć. O co chodziło Marce Adrian? Wyrachowany marketing, chłodna kalkulacja zysków czy reklama z ważnym przesłaniem?

Na oficjalnym profilu marki pojawił się wpis prezes firmy, Małgorzaty Pomorskiej, która przekonuje, że najnowsza kampania zwraca uwagę na coś więcej, niż modne rajstopy, ale porusza też temat samobójstw.

Tym razem w naszej kampanii chcieliśmy zwrócić uwagę na o wiele głębszy problem niż przemoc domowa .Postanowiliśmy poruszyć temat samobójstw i prób samobójczych ,dotykające w szczególności osób młodych ,będących wynikiem depresji,braku zrozumienia ,osamotnienia ,niezgody i rozwodów rodziców ,zbyt wysoko stawianej poprzeczki w szkole , porzucenia przez kochana osobę ,utraty pracy ,czy pandemii ,z którą tak wiele ludzi ,z różnych powodów nie jest w stanie sobie poradzić . Interesujący jest fakt ,ze w przypadku kobiet, które z reguły uważane są za istoty kruche ,zdecydowanie rzadziej dochodzi do samobójstw .Bardzo często kończy się na próbach samobójczych ,które mają być sygnałem alarmowym ,którego nigdy nie należy lekceważyć i przechodzić obok niego obojętnie. Stąd pomysł na tę kampanie, napisała na Facebooku Małgorzata Pomorska.

Przemoc ekonomiczna wobec kobiet. "Jak rozpoznać, że jestem ofiarą przemocy ekonomicznej w związku?" [OKIEM EKSPERTA]

Ostatnio coraz częściej mówimy o przemocy ekonomicznej wobec kobiet. Również nasze Czytelniczki pisały do nas, żebyśmy poruszyły to zagadnienie w naszym serwisie. Dlatego poprosiłyśmy naszą ekspertkę, psychoterapeutkę Karolinę Jarmołowicz-Turczynowicz z Ośrodka CENTRUM, żeby dokładnie wyjaśniła nam, jak wygląda przemoc ekonomiczna wobec kobiet w Polsce i jak ją rozpoznać w związku.
Przemoc ekonomiczna wobec kobiet
Getty Images

Kampania rajstop Adrian - zawsze na krawędzi, także dobrego smaku

To nie pierwszy raz, gdy marka Adrian szokuje odbiorców swoją "kreatywnością". Trzeba przyznać, że trudno zapomnieć zdjęcia z poprzednich kampanii, z zapłakaną kobietą nad trumną, w (a jakże inaczej!) seksownych czarnych rajstopach marki.

Dobór ambasadorek marki również skalkulowany jest na medialny rozgłos. W kampaniach reklamowych rawidzieliśmy już m.in. Ilonę Felicjańską z podpisem "Uzależniona, ale nie gorsza" oraz Karolina Piasecka – żona byłego radnego PiS, skazanego za znęcanie się nad nią. Zdjęcie przedstawiało dramatyczną scenę przemocy domowej - posiniaczoną kobietę z rozmazanym od łez makijażem (oczywiście w modnych rajstopach i rozrzuconych szpilkach), uchylającą się od zaciśniętej, męskiej pięści. Zdjęcie opisane było nieprzystającym do obrazka hasłem: „Walcz o siebie! Ja to zrobiłam!!”. Po tej ostatniej kampanii na markę Adrian oraz na Karolinę Piasecką, spadła lawina krytyki, także organizacji takich jak np. Centrum Praw Kobiet, które zarzuciły firmie trywializację tematu przemocy domowej.

„Przerażające, że problem przemocy wobec kobiet wykorzystywany jest w celach czysto komercyjnych. Adrian zdecydowanie kocha pieniądze i nie zawahał się wykorzystywać do tego celu wizerunku pokrzywdzonej kobiety” – napisano na stronie organizacji na Facebooku

Ale marka Adrian wielokrotnie łamała też stereotypy, przeciwstawiała się przyjętym kanonom piękna i zapraszała do swoich kampanii kobiety z niepełnosprawnością, modelki plus size, seniorki (aktorki przedstawienia "Klimakterium") oraz osoby transseksualne (np. posłankę Annę Grodzką, która przeszła korektę płci).

W Zakopanem pojawiły się billboardy z mocnym przesłaniem: "Chciałbym, żeby tata przestał bić mamę"

W wielu miejscach w Zakopanym pojawiły się billboardy z niezwykle mocnym i przykuwającym wzrok przekazem. Widnieją na nich hasła: „Na święta chciałbym, żeby tata przestał bić mamę”, „Jak się baby nie bije, to jej wątroba zgnije”. Plakaty przygotował Strajk Kobiet Podhale, który chce nimi zwrócić uwagę na ogromny problem przemocy domowej.
Strajk Kobiet Podhale ruszył z billboardami na temat przemocy domowej
facebook/Strajk Kobiet Podhale

Sieć huczy na temat tej kontrowersyjnej kampanii rajstop

Jak na udostępniane w sieci zdjęcia najnowszej kampanii marki Adrian zareagowali internauci? No cóż, trudno liczyć na ich litość.

Nieetyczne i niesmaczne. To nie jest zwracanie uwagi na problem społeczny, tylko cyniczne wykorzystywanie go do sprzedawania rajtek. Chodzi o to, że Pamiętaj księżniczko, łobuz kocha najbardziej? I ma na imię Adrian? Zęby zgrzytają ze wściekłości. Wasza reklama jest niewyobrażalnie szkodliwa. Co więcej - może nawet kosztować kogoś życie.

Ta kampania pokazała, jak naprawdę wygląda piekło kobiet: "Nawet 500 kobiet rocznie ginie w wyniku przemocy domowej"

"To kobiety, które są zabijane, bite ze skutkiem śmiertelnym, popełniają samobójstwa. To nie są odosobnione przypadki. Takie zabójstwa często poprzedzone są latami przemocy – poniżania, szantażowania, bicia, gwałtów – ale i obojętności instytucji" – otwiera nam oczy Centrum Praw Kobiet i przedstawia zatrważające statystyki.
Centrum Praw Kobiet z mocną kampanią „STOP kobietobójstwu” przeciwko przemocy wobec kobiet
Getty Images
Reklama

Reklama
Reklama
Reklama