Reklama

W tym artykule:

  1. FakeOver: walka z fake newsami i dezinformacją w praktyce
  2. FakeOver: jakie cele pozwoli osiągnąć?
Reklama

Niepotwierdzone informacje w cyfrowej przestrzeni publicznej już jakiś czas temu wymknęły nam się spod kontroli. Ich nośność kierowana jest społecznym uznaniem, wyrażanym w zasięgach i polubieniach, a nie weryfikacji w kategorii prawdy czy faktu. Dezinformacja to kolejny front cyfrowej wojny, wobec której nie można pozostać obojętnym.

FakeOver: walka z fake newsami i dezinformacją w praktyce

W obliczu inwazji na Ukrainę i bezprecedensowej fali migracji należy zachować społeczną gotowość. Gotowość nie tylko na niesienie pomocy humanitarnej, ale też zwalczanie fałszywych informacji. W konsekwencji toczącej się wojny, w społeczeństwa zachodnie uderzać będzie fala propagandy, której wszyscy możemy się przeciwstawić. Dlatego właśnie, niezwykle istotne w kontekście społecznym jest to, by zachęcać internautów do czujnej i aktywnej postawy wobec niepokojących treści, na które natrafiają.

Do tego mobilizować ma inicjatywa FakeOver, tworząc miejsce w sieci, gdzie można zgłaszać linki stron oraz materiałów internetowych, wzbudzających podejrzenia. FakeOver to kampania społeczna na rzecz wiarygodności informacji w sieci. Ma na celu regularne gromadzenie treści ocenianych przez obywateli za wątpliwe pod względem wiarygodności czy też jako propagujące dezinformację. Na podstawie zgłoszeń, których może dokonać każdy użytkownik przez szybki i nieskomplikowany formularz, będzie opracowywany algorytm umożliwiający coraz dokładniejsze rozpoznawanie fake newsów czy manipulacji narracyjnych zamieszczonych w internecie. W ten sposób społeczeństwo może przyczyniać się do rozwoju nauki i technologii, a tym samym bronić cyfrowego frontu informacyjnego.

FakeOver: jakie cele pozwoli osiągnąć?

Od kilku lat, liczne ośrodki badawcze starają się wspomóc walkę z dezinformacją za pomocą sztucznej inteligencji. Narzędzia, takie, jak sieci neuronowe pomagają w rozpoznawaniu manipulacji obrazem oraz treścią, ułatwiają również pracę analityków, oceniających podejrzane materiały. Jednak nawet najlepsze algorytmy nie będą w stanie pracować bez danych. Dzięki FakeOver możliwe będzie stworzenie zbioru treści dezinformacyjnych, służących jako ‘wzorce’, na podstawie których sztuczna inteligencja może nauczyć się rozpoznawać charakterystyczne cechy propagandy czy typowe dla niej hasła.

Kluczowym założeniem kampanii jest zachęcenie społeczeństwa do działania w duchu citizen science, czyli nauki obywatelskiej, w ramach której społeczne zaangażowanie jest podstawą osiągnięć naukowo-badawczych, a w tym przypadku - może w realny sposób zaważyć na przyszłości nas wszystkich.

Zobacz także

Pomysłodawcą i realizatorem kampanii społecznej FakeOver jest organizacja pozarządowa BITECH ThinkTank (Fundacja Na Rzecz Wspierania Nauki i Rozwoju Edukacji BITECH), której główna misja to działania dotyczące interdyscyplinarnych kontekstów technologii oraz troska o sprawy młodych naukowców w Polsce.
Partnerem kampanii jest Instytut Dyskursu i Dialogu, wspierający dziennikarską rzetelność oraz jakość debaty publicznej w mediach.

Organizatorzy zapraszają do współpracy instytucje, inne organizacje, przedstawicieli sektora prywatnego oraz media zainteresowane upowszechnianiem wiedzy o dezinformacji, a także możliwościach jej przeciwdziałaniu.

Reklama

TO MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:

"Cyfrowa partyzantka w czasach dezinformacyjnej zarazy". Dezinformacja, fake news, deepfake... Jak działa wojna informacyjna? Tłumaczy dr Anna Kalinowska-Balcerzak

Wojna informacyjna osiąga niewyobrażalne rozmiary, ale czy wszyscy zdajemy sobie sprawę, że w niej uczestniczymy? Czym właściwie jest dzisiejsze zagrożenie cyfrowe? Gdzie właściwie zgłaszać fake newsy? Specjalnie dla nas trudne zagadnienia wyjaśnia ekspertka, dr Anna Kalinowska-Balcerzak.
Wojna informacyjna
Getty Images

Nasz ekspert

dr Anna Kalinowska-Balcerzak

Współtwórczyni i prezeska Fundacji Wspierania Nauki i Rozwoju Edukacji BITECH ThinkTank
Kulturoznawczyni, badaczka społeczno-kulturowa. Należy do Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej i Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie badawcze w obszarach polityk kulturalnych i kultury cyfrowej, również w projektowaniu autorskich badań użytkowników. Zajmuje się zagadnieniami związanymi z socjologią sieci, tożsamością użytkownika. Współtwórczyni i prezeska BITECH ThinkTank - niezależnej organizacji dążącej do wypracowania interdyscyplinarnego języka technologii oraz wspierającej młodych naukowców w Polsce.
Reklama
Reklama
Reklama