Reklama

Dzień Higieny Menstruacyjnej 2020: okres z poczuciem wstydu

Szacuje się, że w ciągu całego życia kobieta ma okres od 350 do 480 razy. Dlaczego więc w XXI w. temat menstruacji nadal wiąże się ze wstydem i upokorzeniem? Określenie "mam te dni", sekretnie przekazywane podpaski, wykluczenie wynikające z izolacji w czasie menstruacji, żarciki kolegów na temat kapryśnego humoru - znamy to wszystkie. Temat okazuje się znacznie poważniejszy niż był do tej pory przedstawiany - wagę problemu podkreślają szokujące dane na temat miesiączki zostały ujawnione w raporcie Kulczyk Foundation.

Reklama

Dzień Higieny Menstruacyjnej 2020: raport Kulczyk Foundation

Najważniejszą informacją z raportu Kulczyk Foundation na temat ubóstwa menstruacyjnego jest to, że ten problem dotyczy kobiet na całym świecie, nawet tych, które mieszkają w krajach najbardziej rozwiniętych. Pojawia się on również w Polsce.

W Polsce nadal funkcjonuje wiele mitów i stereotypów na temat menstruacji, które utwierdzają zarówno kobiety, jak i mężczyzn w błędnych przekonaniach, a tym samym utrwalają ich niewłaściwe postawy względem miesiączki. Jak pokazały nasze badania, prawie 30% kobiet myśli, że podczas okresu nie można zajść w ciążę, a co piąta wierzy, że w jego trakcie nie powinno się piec ciast czy kisić ogórków.

Jak pokazują badania na temat postrzegania okresu w Polsce, co piątej kobiecie zdarza się nie mieć środków na zakup odpowiednich podpasek. Raport zbadał też temat postrzegania okresu przez pryzmat tabu i stygmatyzacji. Wynika z niego, że 42% badanych kobiet przyznało, że w ich rodzinnym domu o miesiączce się nie mówi lub nie mówiło wcale.

Okres wciąż stanowi temat tabu. Publikacje ukazujące miesiączkę w prawdziwy i realistyczny sposób, budzą kontrowersje i niesmak, nawet wśród samych kobiet. Przez lata spoty reklamowe, które mówiły o menstruacji, na pierwszym miejscu stawiały dyskrecję, potęgując potrzebę ukrywania tego zjawiska przed światem. Ja nie wiem, kiedy w ogóle moja mama coś o tym mówiła. Nie wiem też, czy i kiedy moja mama przestała miesiączkować, w ogóle nie było takiego tematu. Jak byłam dzieckiem też tego tematu nie było, w ogóle u nas nie istniał, po prostu o takich rzeczach się nie rozmawiało” – mówi jedna z respondentek., przedstawia raport Kulczyk Foundation.

Dzień Higieny Menstruacyjnej 2020: okres czy posiłek?

Na profilu fejsbukowym Akcja Menstruacja pojawił się wpis, który nie pozostawia złudzeń co do tego, że nagłośnienie tematu ubóstwa menstruacyjnego i zdjęcia z niego ciężaru stygmatyzacji przynosi wiele dobrego, jednak dane są nadal niepokojące. W świetle tych informacji, jak pisze organizacja, zeszłoroczne hasło: „Zastanawiałaś się kiedyś, jak to jest wybierać między posiłkiem, a komfortem podczas okresu?”, brzmi niezwykle boleśnie.

W lutym wzięłyśmy udział w niezwykłym badaniu. Wspaniała Kulczyk Foundation zleciła wykonanie pierwszego w Polsce kompleksowego raportu na temat miesiączki! Ujęto w nim ubóstwo menstruacyjne! Czyli wreszcie mamy dane z prawdziwego zdarzenia, które dotyczą naszego kraju. Nie mogłyśmy się doczekać, żeby podzielić się z Wami wynikami, które ukazały się wczoraj! I w tym momencie przestaje się robić radośnie. Bo z jednej strony cieszymy się bardzo, że taki raport w końcu powstał, a z drugiej, wyniki nie napawają optymizmem. Według przeprowadzonych badań, aż 39% kobiet z ubogich domów musiało zrezygnować z zakupu środków higienicznych na rzecz innych domowych wydatków.

Dzień Higieny Menstruacyjnej 2020: fundacja The Cup Foundation

Istnieje wiele możliwości ofiarowania wsparcia takim akcjom, które walczą z ubóstwem menstruacyjnym. Do jednej z nich należy przyłączenie się np. do akcji marki Monki, która w Dzień Higieny Menstruacyjnej chce przypomnieć światu o tym, że miesiączka to po prostu część życia. Jak się okazuje marka nie działa w tym temacie tylko okazjonalnie i jak przekazała nam w oficjalnym oświadczeniu – od 2017 roku przekazała 13 537 kubeczków menstruacyjnych fundacji The Cup Foundation. Misją tej fundacji jest jest pomoc młodym kobietom, które nie mają wystarczających środków i możliwość by zadbać o swoją higienę w trakcie okresu. Ponadto fundacja oferuje niezbędną edukację w zakresie zdrowia i praw do swojego ciała, a także zapewnia bezpłatne kubeczki menstruacyjne kobiecym społecznościom, które najbardziej tego potrzebują. Jak wesprzeć działania fundacji?Mechanizm jest prosty. Każdy sprzedany kubeczek Monki x Lunette (dostępny na stronie sklepu) to jeden kubeczek przekazany fundacji.

Reklama

Efekty tego wsparcia, jak przekonuje marka Monki, są nieocenione.

Dziewczyny, które przystąpiły do programu fundacji The Cup Foundation, nie opuściły ani jednego dnia szkoły w trakcie miesiączki, a także były w stanie normalnie bawić się z rówieśnikami i uprawiać sport. Czuły się wyzwolone. Każdy zasługuje na możliwość poszerzania swoich horyzontów i realizowania się, miesiączka nie powinna stanowić bariery ku temu.
Reklama
Reklama
Reklama