Reklama

W tym artykule:

  1. Dlaczego kobiety na Instagramie zasłaniają oczy czerwoną opaską? Nie widzisz, więc problem nie istnieje? Wręcz odwrotnie!
  2. Akcja społeczna „Otwórz oczy” zwraca uwagę na ubóstwo menstruacyjne. Jak dołączyć do akcji?
Reklama

Dlaczego kobiety na Instagramie zasłaniają oczy czerwoną opaską? Nie widzisz, więc problem nie istnieje? Wręcz odwrotnie!

Scrollujesz Instagram i coraz częściej trafiasz na tajemnicze zdjęcie, na którym kobiety zasłaniają oczy czerwoną opaską? Jesteśmy przyzwyczajeni do faktu, że duża częstotliwość zdjęć z podobnym motywem, zwiastuje instagramowy challenge lub akcję społeczną. Nie inaczej jest i tym razem. Chodzi o niezwykle istotny problem, który dotyka dziewczęta i kobiety na całym świecie, a którego świat, zdaje się nie dostrzegać.

26 maja organizacje zrzeszone w ramach Okresowej Koalicji rozpoczęły akcję społeczną „Otwórz oczy”, której celem jest zwrócenie uwagi na nieobecność tematu miesiączki i problemu ubóstwa menstruacyjnego w dyskusji społecznej.

Choć może nam się wydawać, że problem ubóstwa menstruacyjnego to problem Trzeciego Świata, to musimy was zdziwić - co piąta Polka ma problem z zakupem środków higienicznych. Według raportu Kulczyk Foundation z 2020 roku, aż 42% kobiet twierdzi, że w ich domach w ogóle nie rozmawia się o miesiączce, a sam temat jest krępujący dla 23%.

Dostęp do środków higieny menstruacyjnej to podstawowe prawo człowieka. Bez niego kobiety i dziewczynki nie mogą żyć z godnością. To oburzające, że dziewczęta na całym świecie nie mają szans na lepszą edukację, a kobiety na pójście do pracy, bo są zbyt biedne, aby mieć okres. Zbyt długo zaniedbywano działania na rzecz rozwiązania tego problemu, wyjaśnia Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.

"To oburzające, że dziewczęta nie mają szans na lepszą edukację, a kobiety na pójście do pracy, bo są zbyt biedne, aby mieć okres"

Właśnie powstał pierwszy na świecie raport dotyczący ubóstwa menstruacyjnego, przygotowany przez Kulczyk Foundation. "Zbyt długo zaniedbywano działania na rzecz rozwiązania tego problemu" - mówi Dominika Kulczyk, która dołączyła do elitarnej grupy filantropów. Razem będą walczyć i w najszybszy możliwy sposób poprawić sytuację kobiet i dziewcząt cierpiących z powodu ubóstwa menstruacyjnego na całym świecie.
Fundacja Dominiki Kulczyk stworzyła pierwszy na świecie raport o ubóstwie menstruacyjnym
Instagram Dominiki Kulczyk

"Hej, dziewczyny jest akcja!" Ruszyła sieć wsparcia dla kobiet. Koniec z wyborem: podpaska czy posiłek?

Określeniem ubóstwo menstruacyjne nazywa się problem braku dostępu do środków higienicznych, który wbrew pozorom nie dotyczy jedynie krajów słabo rozwiniętych – z takimi sytuacjami muszą borykać się również kobiety w Polsce. Według raportu Kulczyk Foundation 4% Polek nie ma pieniędzy na zakup środków higienicznych. Stąd pomysł na padsharing - na czym polega okresowa sieć wsparcia Akcji Menstruacja?
Czym jest padsharing?
Instagram @akcjamenstruacja

Akcja społeczna „Otwórz oczy” zwraca uwagę na ubóstwo menstruacyjne. Jak dołączyć do akcji?

Akcja "Otwórz oczy" rozpoczęła się 26 maja, w Dzień Matki, bo jak tłumaczą jej pomysłodawczynie „bez menstruacji nie byłoby życia”. Zakończy się 28 maja, w międzynarodowy Dzień Higieny Menstruacyjnej". Jak można dołączyć do akcji?

Symbolem akcji jest czerwona opaska na oczach. Wstaw swoje zdjęcie w mediach społecznościowych z przewiązaną czerwoną opaską i dodaj hashtag #podpaskizaopaski. Za każde zdjęcie, Okresowa Koalicja przekaże jedną paczkę podpasek osobie w potrzebie.

Zobacz także

Marka NAGO wspiera ubóstwo menstruacyjne i przekazuje materiały do uszycia wielorazowych podpasek

Aby wesprzeć ubóstwo menstruacyjne kobiet w Afryce, marka NAGO przekazała materiały do uszycia podpasek wielokrotnego użytku. W ten sposób wsparła Fundację Sewing Together, założoną przez Maję Kotalę, która uczy kobiety szyć wielorazowe podpaski. Kibicujemy takim akcjom!
Marka NAGO wspiera ubóstwo menstruacyjne i przekazuje materiały do uszycia wielorazowych podpasek
Materiały prasowe, fot. Saida Abdulaziz
Reklama

Reklama
Reklama
Reklama