„Aspiracje dziewczynek w Polsce” to kariera na YouTube, Instagramie i TikToku. Sławną w sieci chciałaby być niemal połowa badanych
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez IQS, aż 48% dziewczynek w wieku 10-15 lat marzy o karierze influencerki, youtuberki albo tiktokerki. Wyniki ankiety „Aspiracje dziewczynek w Polsce” wywołały wiele dyskusji i zaniepokoiły rodziców. Czy słusznie?
YouTuberka, Instagramerka, Influencerka?
Wyniki Badania „Aspiracje dziewczynek w Polsce” przeprowadzone przez IQS dla nowo powstającej organizacji Inspiring Girls Polska, wywołały wiele kontrowersji. Reprezentatywną próbę dziewczynek w przedziale wiekowym 10-15 lat zapytano o to, jaki zawód chciałyby wykonywać w przyszłości, a odpowiedzi z pewnością nie spodobały się wielu rodzicom. Aż 48% dziewcząt zadeklarowało, że bycie youtuberką, instagramerką bądź tiktokerką to bardzo atrakcyjna wizja. Dalej znalazły się między innymi: graficzka komputerowa, projektanta stron www (21%), prawniczka (18%), nauczycielka lub przedszkolanka (17%). Co ciekawe, ankieta porównuje odpowiedzi młodych dziewcząt do odpowiedzi matek, a rozbieżności w ich wizjach przyszłości są dosyć spore. Tylko 12% matek byłoby zadowolonych z kariery w sieci córki. 41% chciałoby, aby praca ich córek była ważna dla innych ludzi na świecie, a aż 86% z nich, aby ich latorośl kontynuowała edukację na studiach. To o wiele więcej niż same zainteresowane - chęć podjęcia studiów wyższych deklarowało 58% dziewcząt.
Prawie połowa dziewcząt w wieku 10-15 lat uznała prowadzenie kanału w mediach społecznościowych (YouTube, Instagram... Opublikowany przez Klub Jagielloński Wtorek, 9 marca 2021
Co na to rodzice?
Wyniki ankiety przeprowadzonej przez IQS podgrzały sieć. Słychać głosy o „zepsutym”, czy leniwym pokoleniu, jednak wiele dorosłych nie zdaje sobie sprawy, dlaczego to właśnie sławni w sieci tak imponują ich pociechom, a może sami zapomnieli o fantazjach na temat bycia piosenkarką albo gwiazdą rocka? Dzięki platformom społecznościowym, takim jak YouTube czy TikTok, realizacja takiego marzenia zdaje się być niemal na wyciągnięcie ręki, a oglądanie swoich idoli, którzy cieszą się nie tylko popularnością, ale też szacunkiem, działa na wyobraźnię młodzieży. Czy dziwi chęć życia w dostatku przy minimalnym, jak mogłoby się wydawać, nakładzie pracy? Zamiast wyśmiewać pociechę, warto postarać się zrozumieć świat młodego pokolenia i wspólnie pomóc w wyborze własnej ścieżki. Zdenerwowanych rodziców uspokajamy - karierę infulencera, tiktokera i youtubera można połączyć z wykonywaniem innych zawodów, świadczą o tym chociażby lubiane, edukacyjne profile lekarzy, artystów, architektów czy nauczycieli.