Przeciętna kobieta spędza cztery miesiąca życia na doborze stylizacji!
Mowa o stylizacjach do pracy, a cztery miesiące obliczono według stażu pracy i liczby godzin, w których zastanawiamy się: w co się dziś ubrać? Badania mają jednak swoje drugie dno...
Ile czasu spędzamy w garderobie przed wyjściem do pracy?
Powstały badania, które mówią dokładnie, ile czasu przeciętna kobieta spędza na doborze zestawów ubrań do pracy, codziennie. Według psychologów, jest to 119 dni, czyli jakieś cztery miesiące zastanawiania się jak wyglądać w biurze. Wzięto pod uwagę 47 lat stażu pracy (czyli poniekąd maksimum).
Według matematycznych obliczeń dziennie więc poświęcamy 14 minut na szybkie zestawienie stylizacji, w której będziemy się czuć w pracy komfortowo. Często komfort to właśnie słowo klucz, lecz jedna na trzy kobiety musi też w biurze trzymać się odpowiedniego dress codu. 76% sprawia trudność właśnie dostosowanie swojej garderoby do obowiązujących zasad w firmie, choć badania wykazały też, że bez określonego dress codu, też bywa ciężko dobrać stylizację.
Badania przeprowadzono na grupie 2 tysięcy pracownic umysłowych.
„Wyniki wskazują, że pracownicy – kobiety są zdecydowanie bardziej narażone na stres i komentarze ze strony szefa i współpracowników, jeśli dress code firmy nie jest jasno określony. Więcej niż jedna na dziesięć kobiet twierdzi, że czuje presję ze strony zarządzających płci przeciwnej, aby ubierać się w określony sposób. 19 % obwinia o ten stan kulturę firmy.
Ponad 28 % badanych kobiet przyznało, że było ofiarami dwuznacznych, nieprzyjemnych komentarzy ze względu na stylizację. Wytykano im np. wygląd fryzury czy sposób malowania się.
Jedna na dziesięć kobiet została ze względu na swój „nieodpowiedni strój” odesłana do domu. Większość z nich po prostu nie wie, czy w ich firmie obowiązuje jakiś dress code, ponieważ nigdy nie zostało to jasno sprecyzowane. 9 % nie ma pojęcia jakiego stroju do pracy oczekują od nich szefowie.
Dress code w pracy
Sytuacje, w których czas doboru stylizacji jeszcze się wydłuża to: spotkanie z zarządem i klientem tego samego poranka, prezentacje i rozmowy o pracę. Dodatkowo bardziej stresujemy się swoim strojem przy wyjściu na imprezę firmową. 31 % kobiet ma z tym problem, w porównaniu do 16 % mężczyzn, którzy przejmują się tym, jak będą wyglądać.
Mężczyźni w doborze stylizacji do pracy są podobno bardziej pewni swego – 66 % nigdy nie miało żadnych trudności z porannym zestawieniem ubrań, 88 % twierdzi, że nie dotykają ich sprawy związane z dress codem firmy.
I kobiety i mężczyźni zgadzają się tylko w sprawie tego, czego do pracy raczej zakładać się nie powinno np. bluz z kapturem lub dresu, t-shirtu ze sloganem czy jakichkolwiek czapek.
Musimy przyznać, że to bardzo ciekawe badania, które mogą dać pracodawcom do myślenia, bo po raz kolejny pokazują nierówności na rynku pracy. Nawet w tak, wydawałoby się, banalnej sprawie jak moda biurowa.