Reklama

Najpoważniejszy problem dostrzegany przez mechaników to lekceważenie kwestii opon zimowych przez część właścicieli aut. W Polsce, w przeciwieństwie do wielu krajów europejskich, nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe. Ta swoboda wyboru ogumienia powoduje, że są kierowcy-ryzykanci, którzy zimą nadal jeżdżą na oponach letnich. Na szczęście z roku na rok rośnie liczba kierowców, którzy zmieniają opony na zimowe. Mechanicy Premio oceniają, że postępuje tak już ok. 90% kierujących. Oznacza to jednak, że co dziesiąty właściciel auta nadal stwarza zagrożenie dla siebie i innych, jeżdżąc zimą na oponach letnich.
Nie warto czekać
Sporo problemów stwarza także sam termin wymiany opon. Wielu kierowców zwleka do pierwszego śniegu. Myślą, że w ten sposób zaoszczędzą, a to tylko pozory – mówi Agata Bolek z serwisu Premio Atol w Trzebnicy. Co ciekawe, szybciej
na wymianę opon decydują się panie, które - w ocenie mechaników Premio
- są ostrożniejsze i rzadziej przeceniają swe umiejętności za kierownicą.
Częstą nieprawidłowością wśród kierowców obu płci jest zaś utrzymywanie niewłaściwego ciśnienia w oponach – spotkało się z tym aż 2/3 serwisantów Premio. Kolejny błąd to użytkowanie opon „do oporu”, nawet przy zużyciu bieżnika poniżej dopuszczalnej normy 4 mm. Zdarzają się nawet tacy, którzy jeżdżą na oponach z drutami wystającymi z podstawowej konstrukcji produktu. Nie brakuje też właścicieli aut, którzy zakładają dwie nowe opony w zestawieniu z dwiema starymi, już zużytymi – co stanowi błąd mogący destabilizować tor jazdy pojazdu.
Mechanicy Premio spotykają też kierowców, którzy jeżdżą na nieprawidłowo założonych oponach kierunkowych. Aż 1/5 serwisantów spotkała
się z przypadkami aut z oponami zimowymi w niewłaściwym rozmiarze.
Lekkomyślność kierowców czasem idzie też w odwrotnym kierunku. Niektórzy z nich chcą wymieniać opony już w sierpniu albo wrześniu, bo akurat mają czas. Inni zgłaszają się o wymianę z powrotem na letnie, gdy temperatura zimą podniesie się delikatnie powyżej +5° C.
Jak prawidłowo montować opony zimowe?
Wymiana opon wbrew pozorom wcale nie jest prosta, zwłaszcza jeśli chcemy przeprowadzić ją samodzielnie. Jakimi zasadami warto się wtedy kierować?
Najlepszym rozwiązaniem jest montaż kompletu nowych opon. Jeśli chcemy wykorzystać opony z poprzedniego sezonu, trzeba pamiętać o ich rotacji. W przypadku wymiany tylko dwóch opon, co często zdarza się wśród kierowców, lepsze zakładajmy na tył lub na oś napędową. Dlaczego? Zmniejsza to ryzyko wystąpienia poślizgu nadsterownego, który jest zjawiskiem groźniejszym i trudniejszym do opanowania zimą. I najważniejsze: dokręcajmy koła – radzi Marcin Tokarek z serwisu Premio Auto-Perfect w Piotrkowie Trybunalskim. Z jego doświadczeń wynika, że wielu kierowców zmienia opony samodzielnie zapominając, iż wizyta w warsztacie jest wskazana także po to, by wyważyć nowo zamontowane koła.
Warto w warsztacie skorzystać z pomocy profesjonalnego doradcy, zwłaszcza jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, czy posiadane opony nadają się jeszcze do użytku.
Co nas powinno zaniepokoić?
Zużyty bieżnik, pęknięcia na boku opony, dziwne zachowanie na drodze, w tym brak trzymania i zbyt długa droga hamowania, nierówne zużycie ogumienia, guzy i wybrzuszenia. To wszystko świadczy o tym, że czas pomyśleć o zakupie nowego kompletu – mówi Paweł Karpiński z serwisu Premio Auto Express w Łęcznej.
Średni czas korzystania z kompletu opon zimowych przez klientów wynosi 3-4 lata i taki jest najbardziej optymalny. Chociaż nie brakuje też kierowców, którzy jeżdżą 5 lat, a nawet i dłużej. Trzeba jednak pamiętać, że wówczas należy regularnie sprawdzać stan opon w serwisie.
Opony zimowe – które wybrać?
Początek sezonu jesienno-zimowego to dla wielu kierowców czas decyzji o zakupie opon zimowych. Tylko czym się kierować, kiedy na rynku jest tak wiele marek i modeli? Zdaniem serwisantów Premio, przede wszystkim należy wziąć pod uwagę styl jazdy oraz to, czy opona nadaje się do danego samochodu. Co trzeci ekspert Premio wskazuje na parametry jezdne, a zwłaszcza przyczepność na mokrej nawierzchni. Istotne znaczenie ma też dostosowanie opon do miejsc, gdzie zamierzamy podróżować. Z kolei co piąty mechanik Premio uważa, że warto zaufać sprawdzonym markom, bo gwarantują one wysoką jakość produktu.
Auto gotowe do zimy
Wymiana opon na zimowe to jedno z kluczowych działań w przygotowania pojazdu do sezonu. Aby jednak nie dać się zaskoczyć zimie, warto też przy wymianie ogumienia zadbać o inne elementy auta, takie jak:

Reklama
  • układ hamulcowy i kierowniczy,
  • zawieszenie,
  • wymiana płynu chłodniczego w spryskiwaczach z letniego na zimowy,
  • uzupełnienie braków w oświetleniu,
  • sprawdzenie stanu akumulatora i piór wycieraczek,
  • zaopatrzenie się w dodatkowe wyposażenie, takie jak odmrażacze do szyb i zamków oraz skrobaczki.

5 rzeczy, które warto sprawdzić w samochodzie przed zimą

Reklama
  1. Opony zimowe to podstawa przyczepności
  2. Sprawny akumulator – bez niego nie pojedziesz
  3. Wycieraczki zapewniają widoczność
  4. Zimowy płyn do wycieraczek
  5. Niezbędne akcesoria w samochodzie
Reklama
Reklama
Reklama