Jaki rower na wiosnę?
Jeśli planujesz zakup roweru sprawdź jaki typ sprawdzi się najlepiej dla ciebie.
- Ania Makuszewska, kobieta.pl
1 z 5
Rower trekkingowy
To najbardziej uniwersalny model roweru. Sprawdza się zarówno na polnych ścieżkach jak i asfalcie. Ich duże, 28 calowe koła sprawiają że jazda jest szybsza, opony są cieńsze ale nadal z bieżnikiem. Rower ten ma błotniki, bagażnik i oświetlenie, idealnie sprawdza się do jazdy miejskiej. Jego geometria sprawia że siedzimy na nim prosto (kierownica jest wyżej niż siodełko), podobnie jak rower górski posiada przełożenia (przerzutki) chociaż o mniejszym zakresie.
2 z 5
Rower górski
Rower górski to jeden z najpopularniejszych rowerów widywanych na naszych ulicach, choć służy do jazdy w terenie. Ma on stosunkowo małe koła w porównaniu do rowerów miejskich (choć dostępne są już także duże modele) i szerokie opony. Odpowiednia amortyzacja przodu (a w bardziej zaawansowanych rowerach także tyłu) sprawia, że jazda po nierównym terenie i kamieniach nie sprawia problemu. Jeśli lubisz wycieczki na łono natury, niestraszne ci są górki i wzniesienia to odpowiedni rower dla ciebie. Rower taki posiada też dużą ilość przełożeń dzięki czemu podjeżdżanie na nim nawet na wysokie wzniesienia jest o wiele łatwiejsze. Na jazdę typowo po asfalcie nie jest to dobry wybór bo rozwija on mniejsze prędkości i jest stosunkowo ciężki. Zazwyczaj nie posiada też miejskich dodatków takich jak błotniki, bagażniki czy stopki (gadżety te to prawdziwy obciach dla górskich kolarzy).
3 z 5
Rower miejski
Rower miejski to typowy holender, tak popularny ostatnimi czasy. Jest to maszyna typowo na asfalt o bardzo wygodnej pozycji i szerokim siodełku. Posiada też pełne wyposażenie (bagażnik lub koszyk, osłony łańcucha, oświetlenie, dzwonek) i duże koła o małym bieżniku. Minusem takiego roweru jest jego duża waga co nie sprawdza się jeśli jesteśmy zmuszeni nosić go po schodach do mieszkania. Do plusów należy duży wybór modeli i kolorów oraz wszelkich designerskich dodatków.
4 z 5
Rower szosowy
Szosówka to coś dla prawdziwych sportowców do jazdy wyłącznie po asfalcie. Rower taki ma niemiłosiernie niewygodną pozycję gdyż siodełko jest powyżej kierownicy (można to jednak pokochać), aby zmniejszyć opór powietrza w czasie jazdy. Posiada też duże koła, bardzo cienkie opony i dopompowane na maksa dętki. Bo szosówka służy do wykręcania jak największych szybkości na szosie.
5 z 5
Ostre koło
To popularna nazwa roweru w którym stosuje się napęd z roweru torowego. Jest to sztywne połączenie korby z piastą. W dużym skrócie polega to na tym, że jeśli kręcisz pedałami to napędzasz rower, jeśli nie kręcisz to nie jedziesz, a jeśli kręcisz w tył to jedziesz w tył. Zupełnie jak w rowerkach dla dzieci! Ale ostre koło to nie jest rower dla dzieci, to nawet nie jest już rower, to po prostu styl życia. Bardzo popularny wśród kurierów rowerowych, jest bardzo lekki i ma cieniutkie koła. Do jego największych minusów należy brak standardowych hamulców (zakłada się je tylko na przód) trzeba więc posiadać nie lada umiejętności aby zahamować siłą własnych nóg. Polecany dla prawdziwych rowerowych freaków. Możliwość jazdy w tył sprawia że rower ten jest bardzo zwinny (jeśli umiemy już na nim dobrze jeździć) wykorzystywany jest więc do gry w bike polo.