Reklama

Coraz większą popularność zdobywa ostatnio tzw. jazda ekologiczna, przez niektórych nazywana antycypującą (od przewidywania tego, co może zdarzyć się na drodze) lub z angielska smart driving albo eco-driving. Według badań Komisji Europejskiej daje ona oszczędność paliwa rzędu 25–35 proc. Nasz ekspert przedstawia podstawowe zasady, które powinien stosować ekokierowca.

Reklama

NAPOMPOWANE OPONY

Dbaj o to, żeby we wszystkich oponach było właściwe ciśnienie. Dzięki temu samochód będzie bardziej stabilny na drodze, bieżnik opon nie zużyje się zbyt szybko, a portfel odczuje ulgę podczas tankowania paliwa. Jak sprawdzić, czy ilość powietrza w kołach jest optymalna? Informacje o tym, jakie wartości ciśnienia zaleca producent, znajdziesz w instrukcji samochodu. Pomiaru dokonuje się na zimnych oponach (przed jazdą, a nie po niej!) za pomocą specjalnego miernika (można kupić go na stacji benzynowej, w hipermarkecie, serwisie) albo zwykłego kompresora na stacji paliw.

ZDROWY SILNIK

Wymianę oleju zlecaj po przejechaniu 15 tys. km, a przegląd i ewentualną regulację po 30 tys. km. Odwiedzaj serwis, nie czekając, aż usterki wyjdą same. „Chory” silnik ma o wiele większy apetyt na paliwo!

PŁYNNA JAZDA

Obserwuj, co się dzieje na drodze daleko przed tobą. Im wcześniej zauważysz światła stopu w autach jadących z przodu, tym szybciej zaczniesz płynnie hamować. Przyspieszaj zdecydowanie, z pedałem gazu wciśniętym w dwóch trzecich. Zmieniaj bieg na wyższy, gdy silnik benzynowy będzie pracował ok. 2500 obr./min, diesel ok. 2000 obr./ /min. Pamiętaj: im wyższy bieg (i niższe obroty), tym mniej paliwa zużywa silnik.

PUSTY BAGAŻNIK

Zrób przegląd zawartości bagażnika i zostaw w nim tylko to, co niezbędne. Dodatkowe obciążenie zwiększa masę samochodu i zużycie paliwa. Ktoś obliczył, że 30 kg w bagażniku to wydatek na paliwo większy o 2 proc. Jeśli dojeżdżasz do pracy 20 km, rocznie zaoszczędzisz w ten sposób nawet 900 zł. Zdejmij też koniecznie nieużywany dodatkowy bagażnik (np. na narty czy rower, boks dachowy). Stawia on dodatkowy opór powietrza i źle wpływa na ekonomię jazdy.

DOBRE PALIWO

Auto, którego bak zawiera paliwo o mniejszej liczbie oktanowej, jest mniej żwawe i potrzebuje wyższych obrotów, żeby osiągnąć właściwą moc. Więcej też pali. Kierowcy, którzy mają „ciężką nogę”, zaoszczędzą więc, tankując benzynę 98-oktanową, mimo że jest droższa. Warto zaopatrywać się na sprawdzonych stacjach, gdzie paliwo jest zawsze dobrej jakości. Ulgę odczuje i silnik, i twoja kieszeń.

Reklama

Ekologia się opłaca

◆ do atmosfery dostaje się mniej CO2
◆ silnik samochodu zużywa się wolniej
◆ jazda ekologiczna jest bezpieczniejsza
◆ na jednym tankowaniu oszczędzisz nawet 30 zł

Reklama
Reklama
Reklama