4 X 4 czyli tabliczka (auto) marzenia
Na bezdroża, na polskie dziurawe drogi i wysokie krawężniki. Na każdą porę roku, ale przede wszystkim na zimę. Auta wyposażone w napęd na cztery koła sprawdzają się idealnie nawet w najtrudniejszych warunkach. I mają charakter. Nic więc dziwnego, że każda z nas chciałaby mieć taki samochód.
- Claudia
1 z 7
glowne_17
Na bezdroża, na polskie dziurawe drogi i wysokie krawężniki. Na każdą porę roku, ale przede wszystkim na zimę. Auta wyposażone w napęd na cztery koła sprawdzają się idealnie nawet w najtrudniejszych warunkach. I mają charakter. Nic więc dziwnego, że każda z nas chciałaby mieć taki samochód. Ten, kto kiedykolwiek miał kłopot z wyjechaniem z zaspy, kto ugrzązł w błocie po osie albo miał problem z utrzymaniem samochodu w ryzach na oblodzonych zakrętach, ten z pewnością doceni komfort prowadzenia auta z napędem na cztery koła. Żeby się nim cieszyć, nie trzeba mieć od razu typowo terenowej furgonetki, z ogromnymi kołami i wielkim silnikiem. Wystarczy samochód typu crossover. Z przestronnym wnętrzem (zmieści się naprawdę dużo zakupów), nieco wyższym zawieszeniem (bardziej odpornym na dziury) i napędem na obie osie (dzięki temu trudno wpaść w poślizg). To główne zalety tych aut. Jest też wada: zużycie paliwa nieco większe niż w samochodach kompaktowych. Cóż, nie ma róży bez kolców.
2 z 7
KIA SPORTAGE
Pierwsze auto, które wyposażono w poduszki powietrzne chroniące kolana. Nowa generacja (na rynku od 2010 r.) doskonale radzi sobie na szosie i w terenie. Silniki w wersji 2,0 l i 2,7 l (benzyna), i diesel.
3 z 7
TOYOTA RAV4
Pionier wśród aut do jazdy miejskiej z napędem na obie osie. Doskonale się prowadzi i mimo masywnego wyglądu jest zwinne i zwrotne. Chwalone przez kierowców za bezawaryjność. Silnik o dużej mocy (2 l benzyna) ma najniższy poziom emisji CO2 w swojej klasie i stosunkowo niskie zużycie paliwa (średnio ok. 8 l/100 km).
4 z 7
SEAT ALTEA FREETRACK
Auto niezrównane pod względem bezpieczeństwa. Kierowcę chronią wszystkie stosowane dziś systemy bezpieczeństwa aktywnego. W programie EuroNCAP nie bez powodu otrzymało same najlepsze noty. Nie strach ruszyć nim w nieznane.
5 z 7
MITSUBISHI ASX
Wydaje się niewielki, ale to pozory. Jest przestronny i pakowny. Ma bardzo mocne zawieszenie, niestraszne mu wertepy, a dzięki dopracowanemu napędowi na 4 koła idealnie trzyma się drogi. Do wyboru dwa warianty silników benzynowych lub diesel.
6 z 7
JEEP GRAND CHEROKEE
To prawdziwa terenówka. Duża, silna, sprawdza się w naprawdę trudnych warunkach. Niestety, 3-litrowy silnik ma spory apetyt na benzynę. Za to poruszanie się w miejskiej dżungli ułatwia asystent parkowania.
7 z 7
FIAT SEDICI
Jak przystało na uterenowione auto, poradzi sobie nawet w górach. Elektronicznie sterowany napęd 4x4, sztywne nadwozie i duży prześwit – to jego główne cechy. Do wyboru silnik benzynowy i diesel.