TOP 12: najlepiej oceniane polskie filmy, które warto obejrzeć
Polskie kino ma się coraz lepiej, zresztą zawsze było na niezłym poziomie. Ostatnie nagrody i nominacje w branży filmowej napawają dumą. Może więc warto w weekend obejrzeć jakiś polski film? Oto 12 najlepiej ocenianych polskich filmów, które każdy powinien zobaczyć!
Polskie kino: filmy warte obejrzenia
Polskie kino przeżywa aktualnie swój wielki renesans. Z każdym rokiem pojawia się coraz więcej polskich produkcji na światowym poziomie. Dowodem na to może być ten polski film z 2018 roku, mianowicie „Zimna wojna” Pawła Pawlikowskiego, która była szeroko komentowana po wygranej na festiwalu w Cannes. Nic zresztą dziwnego, trio Pawlikowski, Joanna Kulig i Tomasz Kot sprawili, że widzowie "Zimnej wojny" oniemieli z zachwytu.
Polskie filmy docenianie na międzynarodowej arenie
Inne polskie filmy też radzą sobie coraz lepiej na międzynarodowej kinematograficznej arenie. Na przełomie ostatnich kilku lat polskie ekranizacje zostały zauważone i niejednokrotnie nominowana oraz nagradzane na zagranicznych festiwalach. W gronie najlepszych polskich filmów ostatnich lat znalazły się m.in.: „W ciemności” Agnieszki Holland, który był nominowany do Oscara, „Ida” Pawła Pawlikowskiego wyróżniona statuetką przez Amerykańską Akademię Filmową czy „Body/ciało” Małgorzaty Szumowskiej, za który reżyserce wręczono Srebrnego Niedźwiedzia.
Zobaczcie przygotowaną przez nas listę: 12 najlepszych i najbardziej cenionych polskich filmów. Oglądałyście je wszystkie? Jeśli nie - pora nadrobić zaległości!
1 z 11
Rejs (1970), reż.: Marek Piwowski
Film w którym główne role grają: Jan Himilsbach, Zdzisław Maklakiewicz i Stanisław Tym opowiada historię o zaaranżowanych przez rzekomego instruktora kulturalno-oświatowego aktywnościach,podczas rejsu statkiem po Wiśle.
2 z 11
Bogowie (2014), reż.: Łukasz Pałkowski
Bogowie to film biograficzny opowiadający o życiu Zbigniewa Religi (Tomasz Kot) i batalii którą stoczył z systemem, by wykonać pierwszy w Polsce przeszczep serca.
3 z 11
Zimna wojna (2018), reż.: Paweł Pawlikowski
Ta historia miłosna opowiada o trudnym uczuciu między młodą tancerką a pianistą. Akcja filmu osadzona jest w latach 50. i 60. XX wieku i toczy się na terenie zarówno Polski, jak i Jugosławii czy Francji.
4 z 11
Pianista (2002), reż.: Roman Polański
Adren Brody wcielił sie w rolę polskiego pianisty Władysława Szpilmanna, który uwięziony w warszawskim gettcie stara się przeżyć niemiecką okupację.
5 z 11
Rękopis znaleziony w Saragossie (1964), reż.: Wojciech Hass
Ekranizacja powieści Jana Potockiego opowaidająca o losach młodego oficera Alfonsa van Wordena (Zbigniew Cybulski), który na swojej drodze do Madyrytu spotyka szereg nadprzyrodzonych zjawisk.
6 z 11
Pociąg (1959), reż.: Jerzy Kawalerowicz
Film opowiada historię o relacji jaka związuje się między dwójką samotników podróżujących pociągiem, którzy w skutek braku wolnych miejsc trafiają do tego samego przedziału.
7 z 11
Miś (1981), reż.: Stanisław Bareja
Chyba jedna z bardziej znanych polskich komedii, opowiadająca o realiach życia w PRL-u. Wielowątkowa fabuła, w kórej główne skrzypce należą do Ryszarda Ochódzkiego, na pewno zafascynuje młodszych odbiorców.
8 z 11
Najlepszy (2017), reż.: Łukasz Pałkowski
W filmie główną rolę gra "nadzieja polskiego kina": Jakuby Gierszał. Zdolny aktor wciela się w rolę Jerzego Górskiego, który pokonując przeciwności losu zdobywa mistrozstwo świata w podwójnym triatlonie.
9 z 11
Wszyscy jesteśmy Chrystusami (2006), reż.: Marek Koterski
Kolejna produkcja, z cyklu Koterskiego, która przedstawia losy sfrustrowanego Adasia Miauczyńskiego. "Wszyscy jesteśmy Chrystusami: to mocny obraz opowiadający o relacjach ojciec-syn i problemach z alkoholem.
10 z 11
Nóż w wodzie (1961), reż.: Roman Polański
Po raz kolejny w naszym rankingu widzimy film Romana Polańskiego. W tym dziele reżyser przedstawia nam historię młodego autostopowicza oraz małżeństwa, którzy lądują razem na jachcie, gdzie między mężczyznami dochodzi do konfrontacji.
11 z 11
Przypadek (1981), reż.: Krzysztof Kieślowski
Film ten przedstawia trzy możliwe wersje życia młodego chłopaka w czasach socrealizmu. Kieślowski w swoim dziele stawia nacisk na rolę tytułowego przypadku i pokazuje widzowi w jaki sposób losowe zdarzenie może zdeterminowac nasze losy.