5. edycja Wielkiego Konkursu Fotograficznego National Geographic Polska rozstrzygnięta
W tegorocznej edycji konkursu wzięła udział rekordowa liczba uczestników - ponad 12 tysięcy osób nadesłało blisko 70 tysięcy zdjęć.
- National Geographic
Wyniki konkursu ogłoszono podczas uroczystej Gali, która odbyła się 1 października 2009 r. w Teatrze Capitol w Warszawie
Zwycięzcą 5. edycji Wielkiego Konkursu Fotograficznego National Geographic Polska oraz zdobywcą nagrody GRAND PRIXzostał Jakub Kamiński z Warszawy, autor fotoreportażu zatytułowanego „Salary man”.
„Salary Man”Zapożyczone z angielskiego
określenie „sarariman” (od salary man, człowiek z pensją) pojawiło się w Japonii po
II wojnie światowej i oznaczało ustatkowanego przedstawiciela klasy średniej. Z biegiem lat „sararimana” zaczęto utożsamiać z wiecznie niewyspanym, przepracowanym człowiekiem w garniturze. Powielony w dziesiątkach tysięcy sztuk zalewa biznesowe dystrykty japońskich miast.
KATEGORIA: KRAJOBRAZ
Pierwsze miejsce Joanna Ferlian-Tchórzewska „Monochromatycznie, a w kolorze”
I wyróżnienie Witold Kaszkin „Sen nocy polarnej”
II wyróżnienie Piotr Krupa „Oczami ptaka 1”
* * *
KATEGORIA: LUDZIE
Pierwsze miejsce Anna Rogulska „Fan”
I wyróżnienie Artur Sobczyk „Chłopiec”
II wyróżnienie Marcin Osman „Bardzo zimno”
* * *
KATEGORIA: ZWIERZĘTA
Pierwsze miejsce Darek Sepioło „Lampart morski”
I wyróżnienie Arkadiusz Żrałka „Śniadanie”
II wyróżnienie Zbigniew Krupa „Rozmowy w toku”
* * *
KATEGORIA: ADVENTURE
Pierwsze miejsce Jacek Świerczyński „Sztukmistrz”
I wyróżnienie Wojtek Szwej „Tęcza”
II wyróżnienie Piotr Kaczmarek „Skok w nieznane”
***
KATEGORIA: FOTOREPORTAŻ
Pierwsze miejsce Jakub Kamiński, „Salary man”
I wyróżnienie Wojtek Pusz „Ślub”
II wyróżnienie Łukasz Sokół „Bronco branding”
***
KATEGORIA: Panasonic PEJZAŻ POLSKI
Pierwsze miejsce Jarosław Jaroszuk „Tatry”
I Wyróżnienie Grzegorz Błachuta „Nalot dywanowy”
II Wyróżnienie Roman Hudzik „Rozmowy w blasku księżyca”
INFORMACJE O KONKURSIE
Co roku w Wielkim Konkursie Fotograficznym National Geographic Polska bierze udział kilka tysięcy osób. To wyjątkowe wydarzenie, największe tego typu w Polsce i w tej części Europy. Wciągu 4lat trwania konkursu do redakcji przyszło ponad 177 tysięcy zdjęć.
Jury 5. edycji Wielkiego Konkursu Fotograficznego National Geographic Polska obradowało 7września i po raz kolejny oceniało zdjęcia nadesłane przez uczestników. Najwięcej fotografii nadesłano wkategorii Krajobraz - ponad 19 tys. oraz w kategorii Ludzie – ponad 14 tys.
Prace konkursowe przyjmowano w dniach od 1 czerwca do 1 września 2009 roku.
Spośród nadesłanych prac jury wybrało finalistów, przyznając nagrodę Grand Prix. Ponadto jury przyznało:
- 1. miejsce w każdej kategorii tematycznej i wyróżnienia w każdej kategorii tematycznej;
- 1. miejsce w kategorii Pejzaż polski i wyróżnienie w kategorii Pejzaż polski.
JURY
Tomasz Tomaszewski – przewodniczący jury, konsultant generalny magazynu National Geographic Polska;
Tomasz Sikora – juror z ramienia Panasonic, jeden z najważniejszych polskich fotografów reklamowych ikreacyjnych;
Piotr Andrews – fotoreporter wojenny, nominowany do nagrody Pulitzera za zdjęcie masakry wSarajewie;
Grzegorz Leśniewski - jedyny Polak biorący udział w projekcie Wild Wonders of Europe, ukazującym dziedzictwo przyrodnicze naszego kontynentu;
Martyna Wojciechowska - redaktor naczelna National Geographic Polska;
Wojciech Franus – kierownik działu graficznego National Geographic Polska.
INFORMACJE O NAGRODACH
Kategorie National Geographic Polska
GRAND PRIX: telewizor plazmowy marki Panasonic TX-P46Z1, profesjonalna drukarka fotograficzna firmy Epson Stylus Photo R2880 z przeglądarką do zdjęć Epson P7000.
PIERWSZE MIEJSCA: aparat cyfrowy marki Panasonic z dwoma obiektywami DMC-G1W i kartą pamięci 16 GB RP-SDV16 oraz drukarka Epson Stylus Photo PX700W.
WYRÓŻNIENIA: aparat kompaktowy marki Panasonic DMC-LX3 oraz drukarka Epson Stylus Photo R285.
Kategoria Panasonic PEJZAŻ POLSKI
1 MIEJSCE: Aparat marki Panasonic z wymienną optyką DMC-GH1.
WYRÓŻNIENIA: Aparat kompaktowy marki Panasonic DMC-TZ7.
Partnerem 5. edycji konkursu oraz fundatorem nagród jest marka Panasonic.
Partnerem konkursu jest Lumisfera.pl
Fundatorem pozostałych nagród jest marka Epson.
Patroni medialni: Radio ZET, Empik, miesięcznik Foto, AMS, Onet.pl, TVN