Jessica Alba- jej pomysł na genialny biznes
Inspiruje cię Jessica Alba? Poprosiłyśmy ją i kilka innych właścicielek firm, żeby podzieliły się swoimi doświadczeniami z etapu tworzenia biznesu. Tylko nie zapomnij o nas, gdy już będziesz milionerką.

- Kate Bussman, Dorota Lubańska, glamour
Zaledwie rok temu aktorka uruchomiła w sieci sklep ekologiczny Honest.com, a już można powiedzieć, że odniosła sukces. Jak mówi Doug Richard, założyciel brytyjskiej Szkoły Startupów, Jessica jest wzorcową przedstawicielką generacji kobiet, które dojrzały do tego, by założyć własne firmy. – Młode kobiety są dziś bardziej proaktywne, pewne siebie i gotowe rozpocząć własny biznes – mówi. – Jeszcze pięć lat temu około 80% naszych słuchaczy stanowili mężczyźni. Dziś na dwie kobiety przypada jeden, a to oznacza ogromna zmianę w ciągu krótkiego czasu. W Polsce liczba kobiet nie jest aż tak imponująca – z badan przeprowadzonych dla MamStartup.pl wynika, ze wśród startupowców jest zaledwie 15% kobiet. Może czas to zmienić? Oto przewodnik Jessiki: jak stworzyć plan biznesowy. Poznaj go i w końcu wciel w życie ten wspaniały pomysł, który w sobie nosisz! – Jeśli jesteś zdeterminowana i nie boisz się ciężkiej pracy, na pewno odniesiesz sukces – mówi Michelle Mone, milionerka, założycielka firmy bieliźnianej Ultimo.
Jessica uważa, że każdy biznes zaczyna się od dostrzeżenia luki na rynku. Pomysł na sklep zrodził się, gdy będąc w ciąży, szukała produktów zdrowych, ekologicznych i skutecznych dla dziecka, dla siebie i dla domu. – Byłam sfrustrowana, bo duże firmy używają w produktach mnóstwo chemii. Dla nich ludzie nie są priorytetem – mówi. – Honest.com powstał z potrzeby chwili. Dominika Szczechowicz stworzyła Uzen.pl z zamiłowania do tradycji zen i piękna prostych form. – Lubię otaczać się przedmiotami, które nie są anonimowe, maja bogatą symbolikę i pomagają zmienić życie na lepsze – mówi. – Nie było ich wiele w sklepach, więc sama je tworzyłam. Podobały się znajomym i postanowiłam zrobić z tego biznes. Dziś w Uzen.pl można kupić unikalną biżuterię i dekoracje wnętrz.
Martwisz się, że wszystkie fajne pomysły już zostały wcielone w życie i ze nie masz szans, konkurując z korporacyjnymi behemotami? – Mała firma z powodzeniem może działać w niszy, którą wielkie koncerny nie są zainteresowane, bo margines zysków nie jest dla nich wystarczająco duży – zapewnia Dominika. I jeszcze jedno: wiele dużych biznesów miało skromne początki. Historia Marks & Spencer zaczyna się, gdy polski emigrant Michał Marks otworzył kramik w hali targowej Kirkgate Market w Leeds, gdzie pod szyldem „Nie pytaj o cenę. Wszystko za pensa” sprzedawał guziki, grzebienie i inne drobiazgi. YouTube startował w pomieszczeniu nad restauracją z pizzą na wynos, a Hewlett-Packard czy Apple – w garażu...
ZAKASAJ RĘKAWY
Kiedy Jessica zdecydowała się założyć firmę, jak gąbka chłonęła informacje o produktach eko, a nawet eksperymentowała, mieszając w domu środki czystości. A kiedy spotkała Christophera Gavigana, autora bestsellera „Healthy Child Healthy World”, poczuła, że znalazła idealnego partnera biznesowego. – Namawiałam go tak długo, aż zgodził się ze mną współpracować – wspomina. Podobnie jak Jessica większość ludzi startujących w biznesie sama wykonuje podstawowe prace, stając się ekspertami w dziedzinie, o której niekoniecznie wcześniej mieli pojęcie. Irena Eris pierwsze partie kremów mieszała w stalowym garnku zmyślnie prze- robioną wiertarką. Dessislava Bell, założycielka firmy z ubraniami sportowymi Zaggora, zgłębiła tajniki technologii materiałów na Google Scholar i znalazła wykonawców na alibaba.com. – Takie strony nie istniały 10 czy 15 lat temu – mówi. – Dziś o wiele łatwiej zacząć biznes.
TRAFIAJ W CEL
Jessica wiedziała, że sama jest w targecie swojej firmy, dlatego nie tylko robiła badania rynku, ale też skupiła się na tym, co istotne dla niej samej. – Zauważyłam, że dla wielu ludzi, tak jak i dla mnie, najważniejsza jest rodzina. I że cenią to, co ładne – mówi. – Zrozumiałam, że jeśli do- starczę im nietoksyczne, dobrej jakości, piękne rzeczy, będzie to z korzyścią i dla nich, i dla mnie. I to jest unikatowa propozycja sprzedaży stworzona z niesamowitą pasją!
Potrzebą otaczania się pięknymi rzeczami kierowała się też Joanna Smuła, zakładając butik Net4Chic.com z ukochanymi przez siebie włoskimi akcesoriami. – Połączyłam moje zamiłowanie do tego, co piękne i... włoskie, z wiedzą i pasją do designu i mody – mówi. – Chcę promować „made in Italy” w Polsce, sprzedając, obok marek światowej sławy projektantów, te nieznane u nas. Moja oferta jest kierowana do rosnącej liczby ludzi, którzy są zainteresowani posiadaniem oryginalnych, doskonałej jakości dodatków. Trafienie w potrzeby odbiorców to połowa sukcesu. Kiedy Arianna Huffington wystartowała z witryną newsową i blogiem politycznym The Huffington Post, krytycy nie zostawili na niej suchej nitki. Ale dziennikarka się nie poddała i udowodniła, że się mylą. A raczej zrobiło to za nią 80 milionów czytelników.
– Mieliśmy wiele pomysłów na nazwę firmy, aż w końcu zainspirowała mnie moja córka Honor – mówi Jessica. – Jej imię ko- jarzy się z honorem, uczciwością, transparentnością, a to wartości, które chcemy promować w firmie. „Honest” znaczy „uczciwy”. Pasuje idealnie. Dessislava Bell z Zaggory doskonale wie, jak ważna jest nazwa brandu. Początkowo jej legginsy, które rozgrzewając skórę ćwiczącego, pomagają spalić kalorie, funkcjonowały jako „Cellulite”. – Wydawało nam się, że to taka mądra nazwa. Na szczęście w porę zrozumieliśmy, że nikt nie będzie chodził na siłownię, mając na sobie coś, co kojarzy się z „kalafiorem” na udach – mówi. – Zmieniliśmy nazwę na „Hot-pants”, jest zabawna i działa tak, jak głosi. A kiedy już ustalisz nazwę, poszukaj w sieci logo- typów, które ci się podobają, i spróbuj dotrzeć do ich autorów. W ten sposób zwiększasz prawdopodobieństwo, że projekt graficzny spełni twoje oczekiwania. Jeśli masz skromne środki finansowe, poszukaj w sieci ogłoszeń typu: „Wykonam logo firmy lub grafikę na stronę w zamian za wysłanie linków do mojej strony znajomym, najlepiej wszystkim ;-)”.
NIE ZNIECHĘCAJ SIĘ
Nie masz finansów na rozwój biznesu? Nic straconego. Jeśli twój pomysł jest genialny, na pewno ktoś go kupi. Wypróbuj WspieramKulture.pl, PolakPotrafi .pl, SiePomaga.pl. czy Kickstarter.com – największą na świecie platformę crowdfundingową. Już wyjaśniamy, jak to działa... Opisujesz projekt, określasz, ile pieniędzy potrzebujesz na jego realizację i... czekasz na sponsorów. W zamian oferujesz im gratyfikację, np. udział w zyskach, vipowskie zaproszenie na otwarcie twojej knajpki itp. Jessica przyznaje, że nie było łatwo znaleźć środki na biznes.
– Spotkałam się z wieloma potencjalnymi inwestorami i partnerami. Albo nie rozumieli mojego pomysłu, albo ich nie kręcił, bo nie dotyczył ich bezpośrednio – mówi. W trudnych chwilach (a możesz być pewna, że się zdarzą!) pamiętaj, że każdy początkujący przedsiębiorca napotyka przeszkody. Ważne, by umiał się na nich uczyć. – Jeden z dystrybutorów uciekł z milionem moich dolarów w gotówce i towarach – wspomina Michelle Mone z Ultimo. – Teraz jestem ostrożniejsza, jeśli chodzi o zaufanie. – Moja matka mawiała, że porażka nie jest przeciwieństwem sukcesu. Jest kolejnym krokiem na drodze do niego – puentuje Arianna Huffington.
IDŹ SWOJĄ DROGĄ
Każdy, kto choć raz kupił kawę w jedno- razowym kubku, wie, że życie eko 24/7 nie jest łatwe. Ale Jessica jest zdeterminowana, by jej firma pozostała wierna ideałom: – Nie pójdziemy na kompromis – mówi. Oczywiście może to oznaczać straty finansowe. Ale jak twierdzi vlogerka Lex Croucher, lepiej znana armii fanów na YouTubie jako Tyrannosauruslexxx, bezkompromisowość jest konieczna na dłuższą metę. – Kiedy na moich filmach zaczęła pojawiać się reklama płyty Chrisa Browna, wymogłam jej usunięcie – mówi. – Mam bardzo wrażliwych followersów.
DOPRACUJ POMYSŁY
Wejdź na honest.com, a zauważysz coś nie- zwykłego: konstruktywnie reagują na krytykę. Kiedy klienci narzekali, że chusteczki nie spełniają swojej funkcji, firma szybko poprawiła produkt. – Wszystko można ulepszyć – mówi Jessica. – Nie jesteśmy perfekcyjni, ale robimy wszystko naj- lepiej, jak potrafi my, i w możliwie najlepszej jakości. Ta chęć doskonalenia jest kluczowa dla rozwoju biznesu, ale na początku nie marnuj czasu na dążenie do perfekcji. Jak już twój biznes wystartuje, i tak odkryjesz, co wymaga ulepszeń. Na starcie ważne jest, by postępować zgodnie z mantrą założyciela Face- booka Marka Zuckerberga: „Move fast and break things”, czyli jak tłumaczy autor: – Jeśli nie robisz błędów, nie posuwasz się naprzód wystarczająco szybko.
Social media są najtańszym sposobem uzyskania opinii o firmie. – Sama robię zakupy, kierując się zdaniem rówieśników. Wiem, że inni też tak robią, i jako szefowa firmy muszę mieć to na uwadze – mówi Jessica. Każda szanująca się firma powinna korzystać co najmniej z Twittera, Facebooka, Instagramu i pisać bloga. – Przez długi czas kręciłam filmiki dla siebie – mówi Lex Croucher. – Dopiero gdy zaczęłam twittować albo kiedy współpracowałam z kimś przy wideo, lista moich subskrybentów zwiększała się znacząco. Dziś Lex ma ponad 5 milionów wejść na YouTubie. A jeszcze nie ukończyła studiów...
Polecane
„Wykpiłam mamę, gdy przedstawiła mi swój genialny pomysł na biznes. Byłam pewna, że fiskus dojedzie ją po tygodniu”
„Przejąłem rodzinny biznes, ale teściowa wciąż sabotowała moje decyzje. Musiałem jej pokazać, kto tu rządzi”
„Chciałam podroczyć się z koleżanką, a odkryłam pomysł na biznes. Klientki nie wiedzą, co robię”
Magia genialnych wariacji na skrzypcach: David Garrett z jego „Millennium Symphony”. Nowe arcydzieło łączące gatunki
„Żona bujała w obłokach, a jej pomysły na biznes śmierdziały bankructwem. Dałem jej wolną rękę i stało się”
„Mąż latami zwodził mnie obietnicami remontu. Próbowałam już wszystkiego. Nagle wpadł mi do głowy genialny pomysł”
Kim jest żona Zbigniewa Ziobry? Patrycja Kotecka-Ziobro przeszła niezwykłą drogę od dziennikarstwa do świata biznesu
„Armand”– norweski kandydat do Oscara z genialną rolą Renate Reinsve. W tym filmie prawda miesza się z kłamstwem
„Żona wydawała fortunę na ciuchy i narobiła długów. Mimo wszystko było mi jej szkoda. Wpadłem na pomysł, jak jej pomóc”
Promocja
Pokazywanie elementów od 1 do 4 z 8
Neuropeptydy w kosmetyczce. Technologia, która zatrzymuje czas
Współpraca reklamowa
Zaproś sztukę do swojego wnętrza z nową linią Velvet ART
Współpraca reklamowa
Jak dobrać damskie buty zimowe do swojego stylu i sylwetki?
Współpraca reklamowa
Wybierz się do Suntago i wypocznij w tropikalnym stylu
Współpraca reklamowa
„Woda opadła, psy zostały” – rusza kampania pomocowa dla bezdomnych zwierząt
Współpraca reklamowa
Blask, ciepło i styl na chłodniejsze dni z SHEIN
Współpraca reklamowa
Blaupunkt świętuje 100-lecie innowacyjnym gramofonem wertykalnym VT100
Współpraca reklamowa
Paulina Krupińska w Świątecznej Kampanii Homla
Współpraca reklamowa