Reklama

4 sukcesy małego intelektualisty

1. Mowa

  • stara się prawidłowo artykułować dźwięki
    Obecność przedszkolanek oraz dzieci, z którymi trzeba się porozumieć, mobilizuje malca, aby wyraźnie mówił. Szkrab, ucząc się wierszyków, piosenek oraz tekstów przedszkolnych przedstawień, ćwiczy prawidłową wymowę głosek i ładną intonację. Poza tym w przedszkolu prowadzone są badania przesiewowe, dzięki którym specjaliści "wyłapują" dzieci mające kłopoty z wymową. Dla nich organizowane są (zwykle w przedszkolu) ćwiczenia z logopedą.
  • uczy się mówić o sobie i wzbogaca słownictwo
    Pani w przedszkolu i koledzy nie umieją tak jak mama odgadywać pragnień dziecka. To mobilizuje je, aby jasno wyrażało uczucia (np. "Jest mi smutno, bo Jaś wziął moją koparę") i potrzeby (np. "Chcę siusiu"). W grupie rówieśników, z pomocą pań malec uczy się rozwiązywać spory słowami, a nie siłą. Poza tym słuchając czytanych przez opiekunki bajek i oglądając przedszkolne teatrzyki, ma okazję poznawać nowe słowa, a następnie rozmawiając o swych wrażeniach, ćwiczy wypowiadanie się.
  • uczy się wypowiadać w różnych sytuacjach
    Podczas tzw. zabaw tematycznych (np. w lekarza), uczy się prowadzenia rozmów. Gdy czegoś potrzebuje, wychowawczynie zachęcają go, aby sam spróbował zapytać lub poprosić o to innych.
Reklama

2. Wiedza

  • gromadzi w pamięci coraz więcej informacji
    W przedszkolu dziecko jest zachęcane do tego, aby zdobywać informację o swojej rodzinie (opiekunki pytają m.in. o imiona i zawody rodziców i dziadków), miejscu zamieszkania (malec podaje swój adres, miejscowość i kraj). Poza tym przedszkolaki uczą się symboli narodowych, rodzimych tradycji oraz obyczajów.
  • zdobywa wiedzę o świecie
    W trakcie pogadanek i wycieczek dziecko poznaje zwyczaje panujące wśród zwierząt (np. gdzie ptaki odlatują na zimę), dowiaduje się o życiu ludzi w różnych częściach świata (np. co jedzą Eskimosi), uczy się rozumieć różne zjawiska (np. jak powstaje lód).

3. Zrozumienie

  • dowiaduje się co to znaczy ile, gdzie, kiedy, dlaczego
    Przedszkolne zabawy pomagają dziecku zrozumieć, jak dzieli się czas. Malec poznaje dni tygodnia i nazwy pór roku; uczy się określać, co było wcześniej i później; dowiaduje się, co oznaczają określenia, tj.: za, obok, większy.
  • rozpoznaje podobieństwa i różnice
    Dziecko uczy się łączyć rzeczy w kategorie ze względu na jakąś wspólną cechę, np. tylko przedmioty duże lub tylko czewone; poznaje określenia cech i ich przeciwieństw np. dobry-zły, wesoły-smutny.
  • poznaje przyczyny różnych zachowań i emocji
    Panie tłumaczą dzieciom np. dlaczego Kopciuszek był smutny; pomagają przewidywać zdarzenia (np. co będzie, jak potrącę szklankę), uczą formułować sądy (np. "nie lubię jesieni") i uzasadniać je ("bo pada deszcz").

4. Koncentracja

  • pracuje w skupieniu wśród innych dzieci
    Wykonując zadania w towarzystwie kolegów, malec uczy się ignorować rozpraszające bodźce. Dzięki temu za kilka lat zdoła usiedzieć kilkadziesiąt minut w ławce i słuchać w skupieniu nauczyciela. Bawiąc się w domowym zaciszu, nie miałby okazji ćwiczyć tej cennej umiejętności.
  • wypełnia polecenia
    Dzieci umieją koncentrować się na czymś, gdy same tego chcą. Zdecydowanie trudniej zaś skupić im uwagę, gdy się je o to prosi. Przedszkolak każdego dnia ma okazję ćwiczyć uważne słuchanie (pani oraz kolegów), dokładne zapamiętywanie czynności, które ma w odpowiedniej kolejności wykonać (np. najpierw narysujcie obrazek, potem go pokolorujcie, a na koniec wytnijcie).
  • bawi się wytrwale
    Towarzystwo kolegi, który kończy rysunek (i może dostać za to nagrodę) oraz możliwość zawieszenia obrazka na przedszkolnej wystawie to dobra motywacja dla malca, by doprowadził zaczęte zadanie do końca.

Rysowanie z rówieśnikami to świetna zabawa i dobra nauka. Malec podpatruje, co jest na obrazkach kolegów i próbuje ich naśladować.

Życie przedszkolaka kojarzy się głównie z zabawą, ale w rzeczywistości między 3. a 6. rokiem życia umysł dziecka bardzo intensywnie pracuje i doskonali się.

Co umie twój malec?

Oto proste zabawy i ćwiczenia, które pomogą ci śledzić postępy w rozwoju dziecka oraz zorientować się, co wychodzi mu świetnie, a jakie umiejętności warto jeszcze potrenować.

DOBRZE SIĘ WYPOWIADA

3-latek: Sprawdź, czy zna i rozumie znaczenie różnych określeń i ich przeciwieństw, np. zapytaj: "Kałuża jest mokra czy sucha?", "Moja ręka jest ciepła czy zimna?" albo poproś: "Uściśnij mnie mocno, a teraz leciutko", "Zrób smutną minkę, a teraz wesołą".
4-latek: Wymyślajcie słowa zaczynające się na jakąś literę (np. powiedz dziecku: "A jak auto. Teraz twoja kolej: A jak?"). Sprawdź, jak dziecko formułuje myśli - zapytaj o wrażenia z obejrzanej bajki: co się mu podobało, którą postacią chciałby być i dlaczego.
5-latek: Poproś, aby wymyślił specjalnie dla ciebie zagadkę ? niech np. opisze jakiś przedmiot (jak wygląda, do czego służy), a ty spróbujesz zgadnąć, co to takiego.

DUŻO WIE i ROZUMIE

3 latek: Podczas zakupów poproś go, aby wskazał potrzebne produkty, np.: "Pokaż mamie, gdzie są pomidory, mięsko". Poproś, aby włożył do koszyka potrzebną ilość produktów (razem głośno je liczcie). Zapytaj, czy wie "skąd mamy jajka, gdzie rosną jabłka, a gdzie ziemniaki?".

4-latek: Gdy malec opowiada o jakimś zdarzeniu w przedszkolu, zapytaj czy rozumie dlaczego, np. koleżanka płakała rano i co można by zrobić, aby jej pomóc; dlaczego pani się denerwuje, kiedy dzieci popychają się na zjeżdżalni oraz co się może w takiej sytuacji zdarzyć.
5-latek: Poproś, aby narysował całą rodzinę. Następnie zapytaj, kto jest najstarszy i najmłodszy. Sprawdź, czy zna imiona wszystkich członków rodziny oraz czy wie, która babcia jest mamą mamy a która taty. Zapytaj, czy zna swój adres oraz wie, co zrobić, gdy zgubi się w sklepie.

Reklama

UMIE SIĘ SKUPIĆ i JEST WYTRWAŁY

3-latek: Sprawdź, czy umie zapamiętać i prawidłowo wykonać dwustopniowe polecenie np. "Proszę zdejmij kapciuszki i postaw obok moich", "Odnieś swój talerz do kuchni i postaw go przy zlewie".
4-latek: Puść dziecku słuchowisko np. z płyty i wyjdź do innego pokoju prosząc, aby wysłuchało je do końca. Po wszystkim poproś, aby powiedziało, jak zakończyła się ta historia.
5-latek: Powierz mu jakiś codzienny obowiązek np. podlewanie kwiatka w jego pokoju, karmienie zwierzaka i zaobserwuj, czy umie o nim pamiętać.

Warto zapytać, jakie zajęcia dodatkowe są w przedszkolu (i za które trzeba zapłacić): taniec, warsztaty teatralne, język obcy. Nie zapisuj dziecka na wszystkie, by nie było zbyt przemęczone.

Reklama
Reklama
Reklama