"Niewidzialne rany" bolą i sprawiają naszym dzieciom ogromne cierpienie. Czy ten spot otworzy rodzicom w końcu oczy?
Ruszyła kampania społeczna Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce, która ma otworzyć rodzicom oczy na problem przemocy w Internecie. Często zauważamy dopiero skutki agresji, a nie widzimy jej przyczyny. "Słowa w Internecie są jak niewidzialne naboje: nie powodują realnych siniaków, złamań czy okaleczeń, ale zostają po nich ślady w postaci lęków, samookaleczeń, depresji" - podkreślają twórcy kampanii.

Niewidzialna przemoc powoduje niewidzialne rany
„Jesteś nikim”, „Weź zniknij laska”, „Klasa cię nienawidzi” – prawie połowa nastolatków doświadcza takiej agresji słownej w Internecie, a 39 proc. nikomu o tym nie powiedziało. 47 proc. nastolatków uważa, że w sieci dominuje agresja i nietolerancja, a dyskusje prowadzone są w stronę wyzwisk i obelg. Młodzi ludzie przyznają, że są w sieci poniżani (19 proc.), zastraszani (14 proc.), a 12 proc. z nich przyznaje, że doświadczyło rozpowszechniania na swój temat fałszywych informacji. To aktualne dane, które powstały ze współpracy Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce i Państwowego Instytutu Badawczego NASK i zapoczątkowały kampanię społeczną. „Niewidzialna przemoc”. Jej celem jest podnoszenie świadomości rodziców na temat cyberzagrożeń, zmiana ich postaw oraz przekonanie ich, że właśnie teraz, kiedy właściwie każda z dziedzin naszego życia przeniosła się do Internetu, muszą być bardzo blisko swoich dzieci. Sieć może być bowiem bardzo niebezpieczną przestrzenią, jeśli nie nauczymy młodych korzystać z niej mądrze i odpowiedzialnie.
W naszej kampanii chcemy powiedzieć, że słowa w Internecie są jak niewidzialne naboje: nie powodują realnych siniaków, złamań czy okaleczeń, ale zostają po nich ślady w postaci lęków, samookaleczeń, depresji. Dla dzieci przykra wiadomość, skierowana do koleżanki z klasy, okraszona skrótem: XD to jedynie żart, często nie zdają sobie sprawy, że dla niektórych ich kolegów to może być głęboka rana - mówi Anna Choszcz-Sendrowska, przedstawicielka SOS Wiosek Dziecięcych w Polsce.
Ekspertka dodaje, że rodzice zauważają dopiero skutki agresji i nie zawsze łączą je z przemocą w Internecie, która często pozostaje niewidzialna i niesłyszalna. „Naszym celem jest głośny sprzeciw przeciw normalizacji przemocy, bo to, co kiedyś było obrazoburcze, dziś już nikogo nie wzrusza. Na więcej pozwalają sobie w Internecie zarówno dorośli, jak i dzieci. Nigdy przemoc i agresja nie były tak dostępne jak dzisiaj.” – dodaje Anna Choszcz-Sendrowska.
Zobacz również: Nie lubią, nie akceptują, nienawidzą siebie. Polskie dzieci i zatrważające dane UNICEF
Szczególnie niepokojące jest to, że dzieci rzadko proszą rodziców o pomoc, podkreśla Agnieszka Żeglińska, Dyrektor ds. Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
I właśnie m.in. z tego powodu przemoc w Internecie staje się niewidzialnym zjawiskiem. Dzieci są tam nie tylko poniżane czy obrażane, ale są również narażone na szkodliwe treści, niedostosowane do ich wieku czy emocjonalnego rozwoju. – dodaje.
To musi oczywiście działać w dwie strony: my rodzice musimy zainteresować się, co robi nasze dziecko w sieci i rozmawiać z nim, zaś nastolatkowie powinni wiedzieć, że w sytuacji, gdy dzieje się coś niedobrego, mogą liczyć na swoich rodziców. Temu ma służyć kampania.
Dla prawidłowego rozwoju dziecko potrzebuje stałej, bezpiecznej relacji. Tylko wtedy zbuduje prawidłowe więzi, nabierze poczucia własnej wartości, rozwinie potencjał. Środowisko opiekuńczo-wychowawcze, a więc przede wszystkim opiekun, który odpowiada na potrzeby dziecka, to inwestycja w przyszłość dziecka – mówi Barbara Rajkowska, Dyrektor Krajowy w Stowarzyszeniu SOS Wioski Dziecięce.
Eksperci zwracają również uwagę na problemy dzieci z rodzin zastępczych, które mogą być bardziej narażone na niewidzialną przemoc ze strony rówieśników.
Dzieci z pieczy zastępczej czy rodzin w kryzysie, mogą być bardziej narażone także na internetową „niewidzialną” przemoc ze strony rówieśników. Zależy nam na tym, by dzieci, które trafiają do opieki zastępczej, lub te, których rodzina z pewnych względów różni się od innych, za sprawą swoich rówieśników nie czuły się w szkole czy grupie gorsze. Szkołę do projektu może zgłosić zarówno rodzić, opiekun, jak też nauczyciel. Wystarczy wejść na naszą stronę internetową i wypełnić formularz kontaktowy – mówi Katarzyna Kopczyńska-Kwiatek, Koordynatorka projektu #JestemzSOS
Kampania „Niewidzialna przemoc” wystartowała 18 stycznia 2020 r. w Blue Monday nie bez powodu. Tego dnia na wielkim interaktywnym ekranie można było zobaczyć plakat kampanii przedstawiający dzieci z binarnymi, internetowymi ranami i siniakami, które internauci mogli zmniejszyć wchodząc na www.jestemzsos.org lub oznaczając akcję w mediach społecznościowych.
Przeczytaj także: Polska a prawa dzieci. Ten raport daje do myślenia
1 z 2

Niewidzialna przemoc - kampania Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce
2 z 2

Niewidzialna przemoc - kampania Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce
Polecane
"W szkole dzieci są szykanowane. Lekarze nie zwracają na to uwagi". Otyłość u dzieci okiem eksperta
„Brat traktował mnie jak bankomat, a rodzice przymykali oko na jego grzeszki. W końcu pokazałam mu, gdzie raki zimują”
Ten wpis lekarza po ratowaniu dziecka po próbie samobójczej powinien nas obudzić: "Dziecko wykrzyczało swoją rozpacz"
„Testament ojca zdemolował poukładane życie naszej rodziny. Szok, że tata latami kłamał nam w żywe oczy”
Bawole oko - właściwości i działanie "skały wojowników". Ten kamień kryje w sobie wielką moc
Radek Rak: "Kim trzeba być, żeby gnoić małe dzieci". Laureat Nagrody Nike tym razem pisze o przemocy i molestowaniu w szkołach
„Opiekuję się rodzicami i opłacam ich rachunki, a rodzeństwo umywa rączki. Czy ich życie jest ważniejsze?”
„Rodzice znaleźli mi żonę i zaplanowali ślub. Byłem tylko środkiem do celu, by dostali to, czego chcą”
„Na pielgrzymce postarałam się o dziecko. Mąż myśli, że je w końcu wymodliłam i niech tak zostanie”
„Mąż mnie zdradzał, więc nie pozostałam mu dłużna. Nie wie, że nasze dziecko, ma oczy kogoś, kogo dobrze zna”
Promocja
Pokazywanie elementów od 1 do 4 z 8
Zaproś sztukę do swojego wnętrza z nową linią Velvet ART
Współpraca reklamowa
Jak dobrać damskie buty zimowe do swojego stylu i sylwetki?
Współpraca reklamowa
Wybierz się do Suntago i wypocznij w tropikalnym stylu
Współpraca reklamowa
„Woda opadła, psy zostały” – rusza kampania pomocowa dla bezdomnych zwierząt
Współpraca reklamowa
Blask, ciepło i styl na chłodniejsze dni z SHEIN
Współpraca reklamowa
Blaupunkt świętuje 100-lecie innowacyjnym gramofonem wertykalnym VT100
Współpraca reklamowa
Paulina Krupińska w Świątecznej Kampanii Homla
Współpraca reklamowa
Święta tuż-tuż… Oto 7 prezentowych inspiracji
Współpraca reklamowa