Balenciaga - Diva Sci-Fi
Oto korporacja według Balenciagi, której szefuje projektant Nicolas Ghesquiere. Balenciaga Inc. to najlepiej ubrana firma świata, gdzie pracownice chodzą w futurystycznych żakietach i fasonach z lat 80.
- glamour
27. piętro drapacza chmur w finansowej dzielnicy Paryża. Tam Nicolas Ghesquière zaprosił gości na jesienny pokaz Balenciagi. Ponieważ w tym sezonie z domu mody projektant uczynił... dom maklerski. – Nosiłem się z tym pomysłem już od paru lat. Chciałem zabawić się korporacyjnym stylem. Wyobraziłem sobie firmę Balenciaga Inc. i to, jak ubierałyby się w niej kobiety na różnych stanowiskach – opowiadał projektant.
Oczywiście w firmie Balenciaga Inc., tak jak w każdej korporacji, obowiązuje hierarchia i związany z nią dress code. Dlatego pokaz otwierały członkinie zarządu ubrane w sukienki z długim rękawem i eleganckie geometryczne płaszcze. Tuż za nimi pojawiły się menedżerki w obszernych koszulach w kolorze magenty, w spódnicach w kształcie litery A oraz pudełkowych żakietach z tłoczeniami. W dziale kreatywnym dominowały bluzy w printy z filmów science fiction, nadruki z hasłami typu: „Join a wierd trip”. Następnie dzielnie maszerowała księgowość, a na wybiegu pojawił się minimalistyczny szyk: konstrukcyjne, szare żakiety i proste spódnice przed kolano.
Pokaz zamykały stażystki. Ich młodzieżowy, streetowy look składał się z szerokich, jakby foliowych spodni i obcisłych topów. Całość kolekcji nawiązywała do paryskiego stylu ubierania się w latach 80. oraz tego, jak wówczas wyobrażano sobie przyszłość. Kadry z filmu „A.I. Sztuczna inteligencja” plus archiwa z projektami z lat 50. i 60. Cristóbala Balenciagi to przepis prezesa Ghesquière’a na sukces.
Geniusz i wizjoner
Mając zaledwie 12 lat, zapowiedział rodzicom, że będzie wielkim projektantem. I konsekwentnie w każde wakacje Ghesquière odbywał staże w domach mody, aż po studiach dotarł na praktykę do Jean Paul Gaultier. Nicolas ledwie skończył 25 lat, został dyrektorem kreatywnym zapomnianego wtedy domu mody Balenciagi. Po trzech latach, w 2000 r., Anna Wintour uznała go za najlepszego projektanta na świecie.
Paryż vs. Hollywood
Każda kolekcja Ghesquière’a uznawana jest za krawiecki i techniczny majstersztyk, ale ten dom mody, podobnie zresztą jak inni konkurenci z branży, najwięcej zarabia na torebkach i kosmetykach. Sprzedażowym hitem jest model Motorcycle Bag. W czerwcu na rynek wszedł najnowszy zapach Balenciagi Florabotanica, który reklamuje gwiazda „Zmierzchu” i muza Ghesquière’a Kristen Stewart.
1 z 11
Balenciaga_F12_006
2 z 11
Balenciaga_F12_022
3 z 11
Balenciaga_F12_042
4 z 11
Balenciaga_F12_049
5 z 11
Balenciaga_F12_062
6 z 11
Balenciaga_F12_079
7 z 11
Balenciaga_F12_085
8 z 11
Balenciaga_F12_097
9 z 11
Balenciaga_F12_118
10 z 11
Balenciaga_F12_122
11 z 11
Balenciaga_F12_132