Kochamy tradycyjne święta, ale technologia weszła na stałe do świątecznych rytuałów a ekologia zmienia powoli nasze nawyki bożonarodzeniowe
Jak zmieniają się polskie Święta?
- współpraca reklamowa
Amazon.pl, we współpracy z IBRiS, przeprowadził badanie, w którym sprawdził, czy Polacy nadal są tradycjonalistami. Padły pytania o emocje, jakie towarzyszą nam w tym czasie oraz o nasz stosunek do prezentów. Wnioski były ciekawe. Polacy kochają rodzinne święta, ale rośnie liczba osób marzących o wyjeździe do ciepłych krajów lub w góry (ponad ¼ badanych). Ci, którzy zostają w domach, zwykle spędzają Święta Bożego Narodzenia w otoczeniu licznej rodziny i w domu - aż 64 proc. wskazało, że tak właśnie spędziło Święta w ubiegłym roku. I dla 30 proc. Polaków to właśnie duże, rodzinne, domowe spotkanie jest idealnym sposobem na spędzenie tego wyjątkowego czasu. Zaledwie 13 proc. preferuje Święta w bardzo kameralnym gronie - jedynie z partnerem/partnerką i dziećmi.
Różnice? Bardziej międzypłciowe niż pokoleniowe
Świąteczne marzenia Generacji Z oraz Millenialsów nie odbiegają znacząco od wyników ogółu próby. To grupy, które preferują tradycyjne święta. Gdyby jednak przyjrzeć się, kto najchętniej rzuciłby wszystko i wyjechał w Bieszczady (lub tropiki) byłyby to... kobiety. Czy to informacja, że jesteśmy po prostu zmęczone? Jeśli nawet, to i tak właśnie my jesteśmy głównymi piastunkami gwiazdkowego domowego ogniska. Dbamy o tradycje, śpiewanie kolęd, przygotowywanie prezentów i wysyłanie życzeń. Co ciekawe, nowe tradycje powoli zyskują zwolenników - połowa zapytanych wysyła życzenia przez social media lub sms. Oczywiście domeną kobiet jest także kuchnia – tu aż 72 proc. przepisów czerpiemy od rodziców i dziadków, a około 31 proc. od influencerów, blogerów, książek kucharskich i social mediów.
Coraz mniej jarmarków, coraz więcej w Internecie
Kiedyś prezenty świąteczne kupowaliśmy na specjalnych bożonarodzeniowych jarmarkach i galeriach handlowych. Czasem robiliśmy je ręcznie. Dziś polowanie na prezenty przeniosło się w dużej mierze do sieci – szczególnie w czasie promocji na Black Friday. Aż 44 proc. Polaków kupuje prezenty w sklepach internetowych, a 67 proc. uważa, że dzięki zakupom online może znacznie łatwiej i szybciej kupić wymarzone upominki. A ile planujemy wydać na upominki? W tym roku Polacy mają budżet około 650 zł. Z powodów oszczędnościowych 31 proc. badanych szuka promocji i okazji zakupowych. Jak widać, inflacja miała wyraźny wpływ na tegoroczne wydatki świąteczne. Co ciekawe, nie tylko inflacja wpływa na polskie święta, ale także… ekologia! Aktualna sytuacja związana z zagrożeniami ekologicznymi prowadzi do modyfikacji oprawy świątecznej - Polacy częściej stawiają na lampki energooszczędne oraz produkty (jedzenie, prezenty) lepszej jakości, ale w mniejszej ilości. Co czwarta polska rodzina rezygnuje z żywej choinki.
Prezenty raczej praktyczne
Kochamy znajdować pod choinką upominki. I choć większość z nas ceni prezenty praktyczne lub wprost pieniądze i vouchery upominkowe, to wciąż, niezmiennie od lat, uwielbiamy dostawać książki, kosmetyki i… skarpetki. Jak wynika z raportu, aż 20 proc. Polaków znalazło je rok temu pod choinką. Dlatego właśnie Amazon.pl postanowił stworzyć w tym roku, wspólnie z marką Rainbow Socks, limitowaną edycję skarpetek nawiązującą do tradycji z różnych regionów Polski. Kolekcja inspirowana jest lokalnymi wzorami – łowickim, góralskim i kaszubskim. Zestawy skarpetek dostępne są na Amazon.pl z szybką i darmową dostawą dzięki Amazon Prime, a cały dochód z ich sprzedaży zostanie przeznaczony na cele charytatywne. Cena zestawu skarpetek to 49,99 zł.
A co robimy z nietrafionymi prezentami? Ponad połowa Polaków czasem otrzymuje upominki, których nie chce. Zazwyczaj są one przechowywane ze względów sentymentalnych (nie wypada wyrzucić), ale co czwarty zapytany przekazuje taką rzecz komuś z rodziny, a co piąty - sprzedaje w serwisie aukcyjnym.
Wyniki badania zostały zaprezentowane przez Katarzynę Pakosińską i Małgorzatę Ohme podczas spotkania w Warszawie. Goście wzięli też udział w warsztatach z samodzielnego robienia świec – każdy mógł wybrać swoje ulubione naczynie, kolor, zapach i ozdoby, by stworzyć kompozycję najlepiej oddającą świąteczny klimat.