Ergonomia w biurze a zdrowie pracownika
Ergonomiczne urządzenie biura pozwala uchronić pracowników przed niektórymi schorzeniami, poprawia ich wydajność i na dłuższą metę zmniejsza poziom ich absencji w pracy.
Ergonomia to nauka mająca dostosowywać środowisko, narzędzia, przedmioty i organizację pracy do potrzeb i możliwości człowieka. W przypadku biura oznacza ona zapewnienie pracownikowi optymalnych warunków pracy: nie tylko minimalizujących szkodliwy wpływ czynników zewnętrznych na jego zdrowie, ale także ułatwiających mu wypełnianie codziennych obowiązków, co z kolei zwiększa jego efektywność.
Najczęstsze dolegliwości pracowników biurowych
Jak wynika z opracowania Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, praca biurowa, zwłaszcza przy komputerze, powoduje statyczne obciążenie mięśni stabilizujących pozycję siedzącą, mięśni karku oraz – jeśli obsługuje się klawiaturę – mięśni barków i rąk. W konsekwencji często prowadzi to do różnego rodzaju dolegliwości bólowych, a w dalszej perspektywie nawet do zapalenia stawów i zwyrodnień kręgosłupa. Inne, częste dolegliwości, dotyczące tego rodzaju zatrudnienia to wady wzroku oraz problemy z górnym odcinkiem kręgosłupa.
Zwiększenie komfortu pracy przy biurku
W zwiększeniu komfortu pracy mogą pomóc odpowiednie meble: ergonomiczne biurka i fotele do biurka. Istotne jest, aby taki mebel miał regulację wysokości siedziska, oparcia i pochylenia oparcia oraz podłokietniki. Istotne jest, by był wyprofilowany tak, by stanowić właściwe oparcie dla kręgosłupa. Krzesła, w szczególności komputerowe, powinny być obrotowe, stabilne, na przynajmniej pięciu kółkach. Biurko z kolei musi być dostatecznie duże, aby pomieścić wszystkie niezbędne rzeczy, a także dość wysokie, aby nie dotykały go kolana pracownika.
– Pracownik ma prawo wymagać, aby pracodawca zapewnił mu komfortowe stanowisko pracy, a szczególnie odpowiednie fotele do biurka – zaznacza przedstawicielka AJ Produkty, firmy specjalizującej się w produkcji mebli ergonomicznych. – Regulują to przepisy BHP dotyczące urządzenia stanowiska komputerowego. Pracodawca jest zobowiązany do przestrzegana tych norm: to nie jest sprawa jego dobrej woli, ale spełnienia prawnych wymagań.
Ergonomia w biurze to nie tylko podstawowe meble
Ergonomia dotyczy nie tylko narzędzi pracy i sprzętów, ale i środowiska. Aby środowisko pracy było przyjazne pracownikom i gwarantowało jak największą ich wydajność, należy zadbać o szereg innych rzeczy, między innymi odpowiednią temperaturę, naświetlenie, wymianę powietrza i przestrzeń. Pomieszczenie biurowe powinno także gwarantować ochronę przed drganiami i nasłonecznieniem. Wszystko to również regulują normy BHP, ujęte w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy z 26 września 1997 roku.
Większe bezpieczeństwo, większe zyski
Chociaż mogłoby się wydawać, że urządzanie ergonomicznego wnętrza to kosztowna, nieopłacalna dla pracodawcy inwestycja, w rzeczywistości jest odwrotnie. Optymalne warunki pracy zwiększają wydajność pracowników i zmniejszają poziom ich absencji. Jak obliczała IFA Raport, w Niemczech jeszcze przed kilku laty dochodziło do ogromnych strat gospodarczych związanych z niewypełnianiem obowiązków na skutek schorzeń wynikających z niewłaściwych warunków pracy. Tylko w ciągu jednego roku w sumie osoby zatrudnione w branży produkcyjnej opuściły aż 112 miliardów dni pracy w związku ze zwolnieniami na skutek kłopotów ze stawami i szkieletem. Około 16% pracowników, którzy przeszli w Niemczech na wcześniejszą emeryturę, stanowią osoby, które nie mogły dłużej pracować ze względu na problemy mięśniowo – szkieletowe.
Urządzenie biura w sposób zgodny z zasadami ergonomii jest obowiązkiem pracodawcy – nakazują mu to normy BHP. Stanowi to także inwestycję w przyszłość: przyjazna przestrzeń służy zdrowiu, samopoczuciu i wydajności pracowników, może także sprzyjać ich lojalności wobec firmy.