Dziewczynki są mniej inteligentne niż chłopcy?

Mimo licznych badań obalających tezę, jakoby mężczyźni przewyższali inteligencją kobiety, ten seksizm ma się świetnie nawet w bardziej światłych kręgach. Dawniej wśród psychologów triumfy święciła „teza zagrożenia stereotypem”, zgodnie z którą dziewczynki, którym przypominano, że osiągają gorsze wyniki np. w przedmiotach ścisłych, pod wpływem tego przekodowania faktycznie gorzej wypadały w testach. Gdy jednak wzięto tę teorię pod lupę i przebadano prawie 1000 osób, okazało się, że dowody są zbyt słabe. Dlatego za tezą zawartą w publikacji na łamach „Developmental Psychology”, wkładamy ją miedzy bajki.

Także testy na inteligencje prowadzone wśród młodzieży także nie wskazują na szczególne różnice. Inaczej jeśli, jeśli chodzi o zdolności: wyobraźnia przestrzenno-wizualna to faktycznie domena mężczyzn, ale na tym ich przewaga się kończy.

Kobiety postrzegane jako mniej inteligentne od mężczyzn – smutne wnioski nowych badań

Dziewczynki uważają, że są mniej inteligentne od chłopców

Problem leży jednak całkiem gdzie indziej: nie w rzeczywistych wynikach, ale w tym, jakie dzieci żywią przekonanie. Badania opublikowane na łamach magazynu „Science” nie napawają optymistycznie: już 6-letnie dziewczynki żyją w przekonaniu, że chłopcy są mądrzejsi od nich. Eksperyment, któremu poddano maluchy polegał na tym, że opowiedziano historię kogoś „bardzo inteligentnego” bez wskazywania na płeć. Na postawie wysłuchanej opowieści dzieci miały wskazać 2 kobiety lub 2 mężczyzn będących w tym samym wieku i podobnie się ubierających. I podczas gdy 5-latki intuicyjnie obstawiały przedstawiciela własnej płci, dzieci o rok starsze jednogłośnie wybierały mężczyznę.

Kolejny eksperyment wypadł podobnie: zaproponowano dzieciom dwie aktywności. Pierwsza z nich przeznaczona była dla tych „bardzo inteligentnych”, a druga wymagała „ogromnego wysiłku”. Młodsza grupa chórem wybrała tę pierwszą, ale wśród starszych dzieci, czyli tych 6 i 7-letnich dziewczynki zdecydowanie sięgnęły po drugi wariant. Ale, co ciekawe, zapytane o to, kto osiąga najlepsze wyniki w nauce, bez wahania wskazywały na własną płeć.

Co ciekawe, analogiczne badania przeprowadzone przez dorosłych przynoszą podobne wyniki i wskazują na identyczną skłonność.

Choć intuicyjnie może się wydawać, że uprzedzenia dotyczące płci to domena dorosłych, brak równości w postrzeganiu kobiet i mężczyzn widoczny na gruncie zawodowym często wynika z procesów, które rozwijają się na wczesnych etapach rozwoju. - mówi jeden z ekspertów, Lin Bian z Uniwersytetu w Illinois.

Wyniki eksperymentu nie zaskakują: dziewczynki mają tendencje do tego, by rozdzielać kwestie dobrych wyników od inteligencji, ale jednocześnie oddawać laur pierwszeństwa jeśli chodzi o inteligencję chłopcom. Dlatego naukowcy alarmują, że aby wyrównać szanse i zachęcać płeć piękną do podążania za własną ambicją i umożliwić jej realizowanie się na polu własnych zainteresowań w przyszłości trzeba przede wszystkim zmienić postrzeganie własnych mocnych stron - przed rodzicami i szkołą jest ogromna praca do wykonają.

Zobacz także: